Mury Starego Miasta Jerozolima

MURY STAREGO MIASTA JEROZOLIMA

Mury Starego Miasta Jerozolima, jego bramy i teren wokół nich to niejako osobny rozdział w niezwykłym mieście jakim jest Jerozolima. Wart osobnego opisu i relacji zdjęciowej.

Mury Starego Miasta Jerozolima okalają całą starą dzielnicę, ale Wschodnia część to nie tylko Stare Miasto, czy Góra Oliwna. To także świat po za murami. Nie było czasu, aby przyjrzeć mu się dokładnie, ale w tym wpisie pokazuję przynajmniej w małej części jak wygląda miasto wzdłuż murów i w najbliższej okolicy.

BRAMA SYJOŃSKA / DAWIDA

Brama została wybudowana w 1540 przez Sulejmana Wspaniałego. W średniowieczu nazywana była Bramą Dzielnicy Żydowskiej.
Była zamknięta dla Żydów do 1967, kiedy to po Wojnie Sześciodniowej Izraelczycy zdobyli miasto.

Załamane wejście przez bramę syjońską miało chronić miasto od ataku frontalnego. Za bramą wznosi się wierzchołek Góry Syjon.
Ważna, wręcz symboliczna część Jerozolimy znalazła się poza obrębem murów starego miasta przez niedbałość budowniczych. Gdy wieść o tym dotarła do sułtana Sulejmana (pomysłodawce budowy murów) – władca wpadł we wściekłość i nakazał stracić głównych budowniczych.
Za bramą znajdowała się niegdyś bazylika będąca „matką wszystkich kościołów”.

GÓRA SYJON

Obecnie znajduje się tu Bazylika Zaśnięcia Marii Panny. Ta masywna budowla ze strzelistą wieżą góruje nad starym miastem. Kościół powstał w XX w., ze składek niemieckich katolików. Kawałek dalej znajduje się kolejne ważne dla chrześcijan miejsce , obok posągu króla Dawida jest wejście do wieczernika (czynne tylko do 17.00, nie możemy już niestety wejść do środka). Sala ta tak naprawdę powstała w XIV w. , początkowo przejęta przez muzułmanów i zamieniona na meczet, dopiero w 2000 roku na prośbę Jana Pawła II muzułmanie zrzekli się praw do wieczernika.
My kierujemy się dalej do Grobu Króla Dawida (świętego miejsca dla Żydów). Wstęp jest bezpłatny, musimy się jednak rozdzielić, bo znajduje się tu osobne wejście dla kobiet i mężczyzn. We wnętrzu nie wolno fotografować.

BRAMA GNOJNA / MAURÓW

Brama została wybudowana w 1540 roku przez Sulejmana Wspaniałego na miejscu starej, przez którą pierwotnie wchodziło się bezpośrednio na Wzgórze Świątynne. Pierwotnie była dużo mniejsza, jednak w 1952 roku Jordańczycy ją powiększyli. Przez Bramę Gnojną wchodzą w obręb murów Starego Miasta ortodoksyjni Żydzi, udający się pod Ścianę Płaczu. My przez bramę wychodzimy, a następnie wzdłuż wykopalisk archeologicznych kierujemy się wzdłuż murów do kolejnej.

MURY STAREGO MIASTA JEROZOLIMA

BRAMA ZŁOTA

Jedyna prowadząca na teren Wzgórza Świątynnego, na którym starożytności wznosiła się żydowska świątynia. To przez tę bramę, zamurowaną przez krzyżowców lub przez władców osmańskich wjechał Chrystus przed męką ( pamiątka obecnie obchodzona przez chrześcijan w Niedziele Palmową ). W średniowieczu przed Bramą Złotą modlili się Żydzi, podobnie jak to czynią dzisiaj pod Ścianą Płaczu. Od VII wieku muzułmanie chowali tu swoich zmarłych. My idąc wzdłuż murów przechodzimy przez ten potwornie zaniedbany cmentarz. Wyznawcy Islamu wierzą, iż to właśnie tutaj będzie miał miejsce sąd Allaha nad światem. Brama Złota posiada dwa łuki. Północny nazywany jest Łukiem Żalu, południowy Łukiem Miłosierdzia.

BRAMA LWÓW / SZCZEPANA

To jedyna z bram Starego Miasta otwarta ku wschodowi. Na zewnętrznej stronie bramy znajdują się płaskorzeźby lwów, które upamiętniają zwycięską bitwę sułtana Bajbarsa z krzyżowcami (symbolem sułtana był lew), tu także został ukamienowany Św. Szczepan. Brama ta została wybudowana w 1538 roku przez sułtana Sulejmana Wspaniałego na miejscu wcześniejszej rzymskiej bramy. Podczas wojny sześciodniowej w 1967 roku izraelscy spadochroniarze przeszli przez tę bramę i wywiesili izraelską flagę na Wzgórzu Świątynnym. Tą brama wychodzimy, aby przejść na Górę Oliwną – ulica Al-Mudżahidin schodzi w kierunku Cedronu, tędy też wchodzi na teren Starego Miasta uroczysta procesja upamiętniająca wjazd Chrystusa do Jerozolimy na osiołku (choć była to w rzeczywistości Brama Złota, ale ta jest zamurowana)

MURY STAREGO MIASTA – BRAMA HERODA

Bierze swą nazwę od imienia izraelskiego króla, budowniczego świątyni jerozolimskiej – Heroda Wielkiego. Arabowie nazywają ją Bramą Kwiatów, ze względu na kamienne ozdobniki umieszczone w jej zewnętrznej fasadzie. Brama Heroda znajduje się u wylotu starojerozolimskiej Darwish Street. Przez tę bramę wchodzi się na teren dzielnicy muzułmańskiej. My przechodziliśmy przez dzielnicę muzułmańską w pobliżu bramy, ale galeria zdjęć będzie wspólna z Bramą Damasceńską, bo to jedna wspólna dzielnica miasta.

BRAMA DAMASCEŃSKA

To najwspanialsza z bram starego miasta. Potężną budowlę wieńczą ozdobne blanki. W starożytności wyruszający przez tę bramę podróżni kierowali się ku Damaszkowi, stąd ogólnie przyjęta przez Europejczyków nazwa bramy. Współczesna brama została wybudowana przez sułtana Sulejmana Wspaniałego. Przez kilka stuleci brama ta była oficjalnym wejściem na teren Jerozolimy dla znakomitych gości i pielgrzymów. W okolicy tej bramy mieszkaliśmy, tędy więc na każdym prawie razem dostawaliśmy się na teren Starego Miasta. Obok znajduje się dworzec autobusów, busów i taksówek, które zawiozą nas np. do BETLEJEM

Tu zamieszkaliśmy na okres pobytu w Jerozolimie w hostelu Palm Hostel (nie polecam), choć jego zaletą była lokalizacja przy Starym Mieście.

BRAMA NOWA

Najnowsza brama miasta, a i jej okolica stanowi jakby kompletnie inny świat. Bo to piękna, zadbana promenada z palmami w przeciwieństwie do pozostałych. Otwarta w 1889 roku, aby umożliwić lepszą komunikację pomiędzy instytucjami chrześcijańskimi, mającymi swoje siedziby poza murami starego miasta Jerozolimy. Zamknięta po 1948 roku i ponownie otwarta w 1967 roku. Jest bramą otwartą dla ruchu kołowego. Przez nią wchodzi się na teren dzielnicy chrześcijańskiej. Przechodziliśmy tędy wieczorem i kilka razy w ciągu dnia.

BRAMA JAFSKA

Znajduje się po zachodniej stronie Starego Miasta. To jedyna brama w której okolicę nie zawędrowaliśmy.

Brama ma budowę zygzakowatą i została wybudowana w 1575 roku. W roku 2000 roku wjechał przez nią papież Jan Paweł II. Przez Bramę Jafską wchodzi także do starego miasta w uroczystym orszaku każdy nowo wybrany Kustosz Ziemi Świętej. Arabowie nazywają ją Bramą Przyjaciela, ze względu na kierunek, w którym udawali się przez nią wyjeżdżający.