MDINA

MDINA – MIASTO CISZY

Mdina, która historycznie była pierwszą stolicą Malty to bezdyskusyjnie jedno z najciekawszych i najpiękniejszych miejsc na wyspie, którego nie można pominąć. Zlokalizowana w centralnej części na wzgórzu, widoczna jest już z odległych miejsc.

Mdina nazywana jest „Miastem Ciszy”. Pytanie, skąd takie określenie ? Historycznie tętniące życiem miasto było bardzo ważne z punktu widzenia strategii i polityki. Po przeniesieniu stolicy do Valletty straciła na znaczeniu, zaczęła się wyludniać, a dzisiaj zamieszkują ją zaledwie 250 osób. Są to wyłącznie Maltańczycy, którzy dziedziczą posiadłości. Nie ma tu hoteli, dużej ilości restauracji, nie ma w ogóle imprezowni. Nawet w dzień panuje tu niesamowita cisza, a ludzi i turystów jest tu jak na lekarstwo. Jedynie w godzinach późno popołudniowych spotkaliśmy większe grupy.

MDINA – JAK DOTRZEĆ DO MIASTA ?

Bez problemu można tutaj dojechać samochodem czy autobusem. Auto można zostawić na dużym parkingu w Rabacie, tuż w pobliżu murów Mdiny od strony głównej bramy lub po zachodniej stronie. Autobusy dojeżdżają niemal pod samą bramę wejściową. Trzeba tylko przejść przez mały park. Kursują praktycznie co chwila zarówno z Buggibby, jak i z Valetty.

Trzeba pamiętać, że Mdina jest wyłączona z ruchu kołowego. Wyjątki dotyczą wyłącznie mieszkańców Mdiny, powozów konnych, karetek, policji czy nowożeńców. Dzięki temu miasto jest takie niesamowite i autentyczne.

MDINA – KRÓTKA HISTORIA MIASTA

Historia Mdiny zaczęła się w VIII wieku p.n.e kiedy to Fenicjanie założyli tu pierwsze miasto. Mdina zawdzięcza jednak wielki rozwój Rzymianom, którzy pojawili się już w 218 roku p.n.e. Nadali mu nazwę Melite, a rozbudowano je na tereny obecnego Rabatu. Obecnie właśnie w tej części możemy oglądać Domus Romana, przykład rzymskiego budownictwa. Był to rzymski dom miejski powstały jeszcze w I w. p.n.e. Obecnie dom można zwiedzać i oglądać w środku piękne mozaiki.

POCZĄTKI CHRZEŚCIJAŃSTWA

Kiedy w 60 roku n.e. statek, którym płynął m.in. św. Paweł rozbił się u wybrzeży Malty, w okolicy nazwanej później jego imieniem wyspy. Św. Paweł przebywał potem w stolicy u Publiusza, namiestnika Malty. Podobno uzdrowił wtedy jego ojca.

ARABSKA MDINA

W 870 roku n.e. Maltę i oczywiście stolicę podbili Saraceni. Podbili, ale przyczynili się także do rozwoju miasta. Obecny wygląd Mdiny to głównie ich zasługa, jak kręte uliczki, które tworzą do dzisiaj niesamowity labirynt. Zmienili także nazwę na obecnie obowiązującą. Mdina zostaje za ich czasów trzykrotnie pomniejszona i w całości otoczona otoczona imponującymi murami, oraz fosą.

ZAKON JOANITÓW , TURCY I TRZĘSIENIE ZIEMI

W 1530 roku zaczyna się nowy rozdział w historii Malty. Mdina traci na znaczeniu, bo stolica zostaje przeniesiona do Birgu głównie ze względu na dostęp do morza. W 1565 roku Mdina obroniła się przed Turkami, ale już wiek później 1693 roku, kiedy Maltę nawiedziło trzęsienie ziemi, wiele obiektów zostało zniszczonych. Mdina przeszła renowację dopiero w XVIII wieku, za czasów Wielkiego Mistrza Zakonu.

CZASY FRANCUSKIE I BRYTYJSKIE

Czasy francuskie to zły okres dla wyspy i miasta. Francuzi grabili mieszkańców i kościoły. Poprosili więc o pomoc Anglików i tak trafili pod ich skrzydła.

Mdina mimo takiej historycznej mieszanki nie straciła nic ze swojej niezwykłej atmosfery.

ZWIEDZANIE MDINY

Właściwie określenie „zwiedzanie” jest tu niewłaściwe. Tu przychodzi się „chłonąć” niezwykła atmosferę wieków historii. I nie ma znaczenia, czy będziemy szli z przewodnikiem w ręku i wyszukiwali ciekawe miejsca, czy po prostu ruszymy w miasto, aby pokrążyć po labiryncie uliczek. Cokolwiek nie zrobimy, miasto pochłonie nas i wciągnie, a każdym jego fragmentem będziemy oczarowani.

Spacerując po uliczkach Mdiny można poczuć się jakby człowiek przeniósł się w czasie. Ciężko znaleźć drugie tak niezwykłe miejsce na świecie tak wiernie zachowane. Wyglądające w swojej czystości jak sztucznie utworzony plan filmowy. Ale to tylko pozory, Mdina jest niesamowicie autentyczna i to sprawia, że jest najbardziej niesamowitym miejscem w całej Malcie.  Nic dziwnego, że stała się tłem słynnego serialu “Game of Thrones”.

MDINA – MURY OBRONNE I FOSA

Wybudowane za czasów arabskich potężne mury obronne od północy i fosa wraz z mniejszymi murami od południa po dziś dzień okalają miasto tworząc jego niesamowity porządek urbanistyczny.

BRAMA MIEJSKA I PLAC WEJŚCIOWY

Do miasta można wejść w zasadzie tylko 3 bramami. Główna barokowa Brama Miejska znajduje się od strony Rabatu. Tuż za bramą znajduje się niewielki Plac – Pizza San Publio. Tu też odnajdziemy dwa ciekawe muzea:

• The Mdina Dungeons Museum . Tu znajdują się eksponaty związane z historią kar cielesnych, które prezentowane są w celach i korytarzach pod średniowiecznym pałacem.
  • National Museum of Natural History Muzeum Historii naturalnej znajdujące się w Palazzo Vilhena z XVIII wieku. Wstęp do muzeum 5 euro.
  • Mdina Glass to sklep z wyrobami szklanymi. Takich jest wiele na całej wyspie, ale ten w Mdinie jest wyjątkowy. Szkło na wyspie to lata tradycji i swoisty symbol wyspy.

My niestety nie zwiedziłyśmy żadnego z nich, ale syn zawitał do muzeum tortur 3 dni później i był zachwycony.

ZABUDOWA MIĘDZY PLACAMI

Między placami kolejna piękna i kolorowa zabudowa . Mijamy Kaplicę św. Agaty i Klasztor Knisja u Monasteru ta’ San Pietru. Tuż za nimi muzeum z obrazami poświęcone historii miasta, Tales Of The Silent City, a naprzeciwko przepięknie zdobiony budynek Banca Giuratale w Mdinie

PLAC ŚWIĘTEGO PAWŁA

Z placu wejściowego przechodzimy ulicami dalej . Czy pójdziemy w prawo, czy w lewo, obie ulice zaprowadzą nas na kolejny plac z Katedrą Św. Pawła, który jak już wspominałam w historii dopłyną do Malty i gościł właśnie w Mdinie. Na placu króluje oczywiście piękna katedra św. Pawła. Wybudowana została w miejscu, w którym niegdyś stał dom Publiusza, pierwszego biskupa Malty. To najważniejsza, choć nie największa świątynia Malty. Katedra ma dwie wieże i dwa zegary. Prawy pokazuje godziny i minuty, lewy z kolei dni i miesiące. Wnętrze katedry jest przepiękne , niestety wstęp jest drogi (10 euro).

Przy placu Św. Pawła znajdziemy jeszcze kilka innych ciekawych obiektów :

• Mdina Cathedral Museum
  • The Bishops Palace
  • Palazzo Gourgion
  • Palazzo del Prelato
  • Casa Del Magistrato

KOŚCIÓŁ ZWIASTOWANIA NMP

Tuż za Placem Św. Pawła znajdziemy kolejną świątynię. To Kościół Karmelitów, piękna świątynia w stylu barokowym, która została zbudowana w latach 1660-1675. Wejście jest bezpłatne, ale akurat trwa nabożeństwo kiedy tu zaglądamy. Wewnątrz jest kilka kaplic i piękny owalny sufit.

PUNKT WIDOKOWY

Jeśli pójdziemy dalej na północ to główna droga doprowadzi nas na niewielki Plac – Bastion Square. Tu mamy dojście do murów obronnych, a z nich roztacza się piękna panorama. To miejsce przyciąga wieczorem miłośników zachodów słońca. Z murów zobaczymy jak niewielka jest wyspa. Widać Mostę z jej wielką Rotundą , Vallettę i St Julians.Przy dobrej widoczności widać podobno nawet Etnę na Sycylii.

Idąc dalej wzdłuż murów dochodzimy do pięknej restauracji Fontanella Tea Garden z ogrodem na dachu i fantastycznym widokiem na całą Maltę. Wieczorem ciężko tu jednak o miejsce i trzeba czekać w długiej kolejce.

KOŁATKI I KLAMKI

To co zwraca naszą uwagę w tym starym mieście to kolorowe drzwi i klamki w kształcie delfinków. Są prawie na każdych drzwiach i tworzą niesamowity koloryt. Oprócz klamek na wielu drzwiach znajdziemy kołatki w różnych kształtach. Dawniej kołatki miały symboliczne znaczenie. Świadczyły bowiem o zamożności mieszkańców, a im bardziej wypolerowane tym lepiej.

POZOSTAŁE CIEKAWE MIEJSCA W MDINIE

Jak już wspomniałam. My nie sprawdzałyśmy gdzie idziemy, po prostu dałyśmy się ponieść krętym uliczkom miasta. To też powód dlaczego ominęłyśmy kilka ciekawych punktów. Możecie je odwiedzić lub nie. Zostawiam tu kilka inspiracji i podpowiedzi:

• Mesquita Square – urocze miejsce ze studnią w centralnej części, otoczone kamienicami i klimatycznymi restauracjami. Tutaj znajduje się kamienica, odgrywająca przybytek rozkoszy w serialu “Game of Thrones”.
  • Blue Mdina Door  to jedna z kamienic zachodniej części Mdiny. Najpiękniej wygląda gdy kwitnie bugenwilla z jej frontu
  • The Knights of Malta. To muzeum, które pozwala przenieść się do czasów, gdy Maltą rządził Zakon Joanitów na Malcie.

BAZA NOCLEGOWA W MDINIE

Aby poczuć prawdziwą atmosferę miasta warto by się zatrzymać tu na nocleg. My zawsze rezerwujemy takowy przez portal Booking.com , sprawdzony i pewny sposób. Wejdź na mapę poniżej, wpisz interesującą Cię datę i rezerwuj bezpiecznie :

Booking.com

GOTOWE PRZEWODNIKI PO MALCIE :

MALTA – PRZEWODNIK PO KRAJU >

MALTA – MALTA:

GOZO – WYSPA:

COMINO – WYSPA:

NURKOWANIE NA MALCIE / GOZO / COMINO (przewodnik w przygotowaniu)

5 Replies to “MDINA – MIASTO CISZY”

1. Nie byłam jeszcze na Malcie, a miałam być w 2020 roku. Jak będe się wybierać , to już wiem, gdzie szukać info. Co do kołatek, to na Olandii widziałam z głowami Wikingów 🙂

2. Mdine uwielbiam. Absolutnie fantastyczne miejsce gdzie historia, aż wylewa się zza rogu każdej ulicy. Piękna sceneria. Miałem okazję pojechać tam jeszcze starym, kultowym autobusem.