Klify Dingli

KLIFY DINGLI

Klify Dingli to jedna z piękniejszych i malowniczych naturalnych atrakcji Malty. Wznoszące się na wysokość 250 metrów od poziomu morza skały widoczne są zarówno od strony wody jak i w kilku miejscach od strony lądu.

Klify Dingli były ostatnim naszym celem tego dnia. Dojazd okazał się prosty, ale już samo przejście wzdłuż wybrzeża do punktu widokowego, jak i dojść do przystanku skąd miałyśmy autobus powrotny to już było prawdziwe wyzwanie.

KLIFY DINGLI – LOKALIZACJA I DOJAZD

Klify Dingli znajdują się na zachodnim wybrzeżu wyspy, nieopodal miasta o tej samej nazwie. Miasteczko zawdzięcza swoją nazwę Thomasowi Dingley’owi, jednemu z rycerzy Zakonu Maltańskiego, który był właścicielem okolicznych terenów. W samym miasteczku się nie zatrzymujemy, nie ma zresztą tam zbyt wiele do obejrzenia, po za Kościołem St. Mary’s Parish.

Do klifów najłatwiej dotrzeć własnym transportem (pożyczonym autem) , ma to jedną zaletę . Wysiadacie tam gdzie najciekawiej i jedziecie dalej do kolejnego punktu widokowego. Można też dotrzeć tu autobusem tak jak my. Aby dojechać np. z Bugibby musicie przesiąść się w Rabacie na autobus 201 jadący na lotnisko okrężną drogą. Niestety przystanek jest koło kaplicy i w połowie drogi do klifów, a kolejny prawie 1,5 km dalej . Przejście spod Kaplicy Marii Magdaleny do przystanku z którego odjechałyśmy w drogę powrotną to około 4km. Do tego latem upale, po drodze bez pobocza, po której niestety co chwila kursują ciężarówki z pobliskiej piaskowni.

Tak, nie było łatwo, ale widoki zrekompensowały wszystko. Sami zobaczcie …

KAPLICA ŚWIĘTEJ MARII MAGDALENY I RADAR,

CZYLI NAJWYŻSZY PUNKT KLIFÓW

Jak już wspomniałam , od kaplicy zaczęłyśmy naszą wędrówkę wzdłuż klifów Dingli . Kaplica jest malutka i zamknięta, ale widoki z niej faktycznie przepiękne. Od zachodniej strony mamy widok na stację badawczą, czyli Radar 'il Ballun’, aktualnie używaną przez maltański system ruchu lotniczego. Po drugiej stronie roztacza się panorama klifów z widoczną dobrze WYSPĄ FILFLA , która obecnie jest rezerwatem.

Spod Kaplicy widać jeszcze jeden ciekawy obiekt. To Pałac Verdala, oznaczony na mapie jako muzeum, ale obecnie niedostępny do zwiedzania.

PRZEJŚCIE WZDŁUŻ KLIFÓW

I ZDOBYCIE NAJWYŻSZEGO SZCZYTU MALTY

Ruszamy dalej w kierunku punktu widokowego na klify i piękne formacje skalne. Niestety skały są tu bardzo niewygodne do chodzenia. Idziemy więc drogą, co jakiś czas usuwając się z drogi ciężarówkom i tylko co jakiś czas zbaczamy z trasy, aby przyjrzeć się pięknym widokom. Przejście drogą ma jedną zaletę.

W pewnym momencie po lewej stronie mijamy najwyższy szczyt Malty . „Wielkie”, bo 3-metrowe wzniesienie od poziomu drogi, to właśnie ten szczyt. Ta’Dmejrek liczy sobie całe 253m n.p.m. i nie jest w żaden sposób oznaczony. Dojście okazuje się zbyt wymagające jak na moją stopę z zerwanym wiązadłem, szczyt zdobywa więc tylko moja towarzyszka.

Idziemy potem dalej w kierunku naszego ostatniego dzisiaj celu. Tu na zdjęciu poniżej droga zejściowa do najpiękniejszego miejsca w tej okolicy.

PUNKT WIDOKOWY NA KLIFY DINGLI

Teraz schodzimy krętą i miejscami wymagającą ścieżką do punktu widokowego. Wymagającą, to może to za dużo powiedziane, ale zaznaczam to dla osób mniej sprawnych (chwilowo i ja się do nich zaliczałam). Polecam więc zabranie na klify wygodne obuwie, a nie klapki.

Przepiękne formacje skalne i widoki z każdej strony będą idealne na sesje zdjęciowe . Moja czerwona suknia do serii #wczerwieniprzeświat musiał i tu się znaleźć, choć mojego fotografa z nami nie było.

KLIFY DINGLI Z PUNKTU WIDOKOWEGO

Z punktu widokowego widać oczywiście tylko mały fragment klifów, ale ten wyjątkowo malowniczy fragment. Skały uformowane tu są jak wielobarwny torcik , a widok na nie z tego miejsca faktycznie robi wrażenie.

KLIFY DINGLI – NAJBLIŻSZA OKOLICA

Z punktu widokowego mamy z jednej strony widok właśnie na klify, ale i druga jest równie ciekawa . Piękne, wielowarstwowe skały wyglądają na zamieszkałe, a w oddali widać czerwoną kopułę kaplicy Our Lady of Mount Carmel Chapel, a jeszcze dalej cypelek z oczyszczalnią wody .

OKIENKO Z WIDOKIEM NA KLIFY

jak dobrze poszukacie to na punkcie widokowym znajdziecie małą atrakcje w postaci skalnego okna – idealnie z widokiem na piękną cześć klifów. To jak wisienka na torcie tego bajecznego miejsca.

GOTOWE PRZEWODNIKI PO MALCIE :

MALTA – PRZEWODNIK PO KRAJU >

MALTA – MALTA:

GOZO – WYSPA:

COMINO – WYSPA:

NURKOWANIE NA MALCIE / GOZO / COMINO (przewodnik w przygotowaniu)

6 Replies to “KLIFY DINGLI”

1. Absolutnie piękne widoki! Malta potrafi zachwycić i chętnie bym się tam wybrała.