Troup Head

TROUP HEAD – KRÓLESTWO GŁUPTAKÓW

Troup Head to bajeczny rezerwat znajdujący się na północno – wschodnim skraju Szkocji. Wysokie na 90 metrów klify stanowią spektakularną siedzibę największej kolonii głuptaków.

RSPB Scotland Troup Head , bo pod taką nazwą znajdziecie to miejsce na mapie, to ponad 50 000 ptaków morskich. Wiosną powracają tu dziesiątki tysięcy głuptaków i maskonurów, a także nurników i brzytw, które gniazdują w norach lub szczelinach. Lato na klifach to hałaśliwy czas, jest ich tak dużo i tak bardzo je słychać, że wędrując jedynym tu szlakiem, nie sposób ich przeoczyć.

W czystych wodach Morza Północnego można też często zobaczyć delfiny butlonose, morświny i walenie. My byliśmy jednak tak skupieni na prześlicznych głuptakach, które pierwszy raz widzieliśmy w naturalnym środowisku, że nie wypatrywaliśmy niczego więcej.

REZERWAT TROUP HEAD – INFORMACJE PRAKTYCZNE

Do rezerwatu można dotrzeć samochodem lub łodziami, ale raczej prywatnymi, bo o rejsach w te rejony nie znalazłam żadnych informacji.

PARKOWANIE

Parking jest maleńki i znajdziecie go na końcu drogi > TUTAJ. Liczba miejsc parkingowych jest niestety ograniczona, zaparkuje tu zaledwie 5-6 samochodów. W przypadku zapełnienia parkingu, rezerwat należy odwiedzić w innym dniu, albo spróbować gdzieś dużo wcześniej. Parkowanie w innych miejscach jest nawet niemożliwe, bo droga dojazdowa jest bardzo wąska.

WARIANTY SZLAKÓW – OPCJA TAM I Z POWROTEM

Od parkingu prowadzi ścieżka w kierunku północnym. Można zrobić pętle i wrócić na parking przez pola. Ścieżka nie nadaje się dla wózków, jest ograniczenie dla osób z niepełnosprawnościami. Klify nie są zabezpieczone i łatwo tu o wypadek. Psy są mile widziane, ale muszą być trzymane na smyczy. Na pewno trzeba bardzo uważać na dzieci.

• 1 SZLAK – 2,6 km > TRASA
  • 2 SZLAK – 4 km > patrz mapka poniżej

My przeszliśmy dłuższą trasę, bo z drogi odbiliśmy w kierunku wybrzeża czerwonym szlakiem, a wracaliśmy żółtym. Wyszło nam około 4 km. Ponieważ robiliśmy sporo zdjęć i często się zatrzymywaliśmy, to spędziliśmy tu ponad godzinę.

CZERWONY SZLAK WZDŁUŻ WYBRZEŻA

Udaje nam się zaparkować, porzucamy więc wehikuł i idziemy w stronę wybrzeża. Tu czuć północny, lodowaty i silny wiatr. Zawsze mnie zastanawia, dlaczego właśnie w tak nieprzyjaznych miejscach gniazdują ptaki. W dole widać surową zatoczkę z pięknymi zielonym klifami, a w oddali zabudowę okolicznych osad.

Im bardziej na północ, tym wybrzeże staje się bardziej poszarpane, a wzburzone wody turkusowe odsłaniają kolejne głazy. Widać już tez pierwsze grupy ptaków, ale jeszcze daleko.

KRÓLESTWO GŁUPTAKÓW

I tak docieramy do pierwszych skał na których siedzą setki głuptaków. Głuptak zwyczajny to dość mało znany gatunek ptaka. My nie mieliśmy nigdy wcześniej przyjemności, aby go spotkać.

DLACZEGO GŁUPTAK NAZWANY JEST GŁUPTAKIEM ?

Głuptaki zostały tak nazwane, ponieważ nie wykazywały lęku przed człowiekiem. Łatwo więc było je schwytać, podobnie jak inne zwierzęta, które żyły w środowisku pozbawionym drapieżników, czyli naturalnych wrogów. Niestety kiedyś faktycznie polowano na te piękne ptaki, na szczęście obecnie są pod ochroną.

KOLORYSTYKA I INNE CECHY WYGLĄDU GŁUPTAKÓW

Głuptak zwyczajny jest wyjątkowym ptakiem. Jego upierzenie na zdecydowanej większości ciała jest całkowicie białe, czubek głowy ma kolor żółtawy. Na końcach skrzydeł występują pióra o zabarwieniu brązowym. Dziób głuptaka jest dość długi, co ułatwia mu łapanie pożywienia.

Głuptak jest ogromnym ptakiem. Jego wielkość to 85 cm do aż 100 cm długości ciała. Rozpiętość jego skrzydeł to nawet 180 cm szerokości. Kiedy obserwujemy je jak siedzą na skałach, czy podrywają się do lotu, nie mamy wrażenia aż takiego ich ogromu. Nie są jednak zbyt ciężkie, bo ważą około 2 kg, maksymalnie niecałe 4 kg.

ZWYCZAJE GŁUPTAKÓW

Ptaki te mają mało zróżnicowaną dietę. Jedzą wyłącznie ryby morskie lub wodne bezkręgowce. Są za to wspaniałymi nurkami, potrafią wyławiać pokarm nawet z głębokości 2 metrów. Wydają dźwięk przypominający bulgotanie.

ROZMNAŻANIE

Zaczyna się od znalezienia idealnego miejsca na gniazdo. Robią to samce, które w poszukiwaniu idealnego miejsca toczą ze sobą walki. Gniazdo budują zazwyczaj na skalistych wybrzeżach wysp. Zbudowane jest ono z kępy wodorostów, trawy oraz patyków.

Potem samice głuptaków składają tylko jedno lub maksymalnie dwa jaja, które mają zabarwienie niebieskawe. Jaja wysiadywane są potem na zmianę przez oboje rodziców przez około 45 dni. Wyjątkowym zjawiskiem w świecie ptaków jest to, że jaja podczas wysiadywania ogrzewane są stopami.

Po wykluciu się młode pisklaki są jak wszystkie ptaki łyse, ale pióra szybko się pojawiają na ich ciele. Takie maleństwo już upierzone zobaczycie na zdjęciu poniżej. Pisklęta głuptaka zwyczajnego przebywają w gnieździe aż przez dwa miesiące. Potem uczą się latać i nurkować.

ZACHODNIE WYBRZEŻE

Schodzimy w dół schodami, teraz jeszcze ostatni rzut oka na klify zachodniego wybrzeża i czas wracać. Dalej nawet nie ma już ścieżki, gdyby ktoś chciał zobaczyć dalsze wybrzeże, trzeba się wycofać i objechać tą część drogami.

ŚCIEŻKA POWROTNA

Do samochodu wracamy przez pola, żegnają się z nami krówki z okolicznych gospodarstw. Życie tu na pewno nie jest proste, ale posiadanie na co dzień takich widoków jest z pewnością niesamowite.

MILL SHORE BEACH

Jak już będziecie w tej okolicy, to polecam zajrzeć na jedną z urokliwych plaż. My zajechaliśmy na Mill Shore Beach. Kawałek wcześniej jest jeszcze jedna, mniej dostępna – Cullykhan Beach.

BAZA NOCLEGOWA W OKOLICY

Północne i wschodnie wybrzeże Szkocji ma sporą bazę noclegową. My dojechaliśmy tu z miejscowości ABERDEEN , gdzie tego dnia nocowaliśmy. W przypadku rezerwacji noclegu odsyłam zawsze do sprawdzonego przez nas i pewnego portalu BOOKING.COM . Korzystając z któregokolwiek linku na mojej stronie możesz rezerwować noclegi z rabatem 15%.

Wybierz na mapie poniżej interesującą Cię datę noclegu i rezerwuj :

Booking.com

WIELKA BRYTANIA – PRZEWODNIK >

ANGLIA – PRZEWODNIK >

SZKOCJA – PRZEWODNIK >

IRLANDIA PÓŁNOCNA – PRZEWODNIK >

4 Replies to “TROUP HEAD – KRÓLESTWO GŁUPTAKÓW”

1. Strasznie tam pięknie! I te ptaki… moim zdaniem można było nazwać je jakoś lepiej. Fajnie, że można im zrobić takie zdjęcia i od razu się nie spłoszą 😉

1. Może nie jestem miłośniczką głuptaków, ale zachwycają mnie wszystkie szkockie krainy. Niestety jeszcze nie udało mi się tam dotrzeć, miło obejrzeć chociaż na zdjęciach 🙂