Wyspa Skye

WYSPA SKYE : THE OLD MAN OF STORR, WODOSPADY I INNE ATRAKCJE

Wyspa Skye, czyli Isle of Skye to najpiękniejsza wyspa całej Szkocji. Zapierające dech w piersiach widoki, malownicze wodospady, miasteczka i zamki. Większość tego, co najpiękniejsze na wyspie Skye zobaczycie w tym przewodniku.

Wyspa Skye, po angielsku Isle of Skye, a po galicku An t-Eilean Sgitheanach, co oznacza „wyspa mgieł” lub „wyspa chmur”, jest drugą największą wyspą Szkocji i trzecią najbardziej popularną atrakcją turystyczną zaraz po Edynburgu i Loch Ness. Według mnie do EDYNBURGA nie można do wyspy przyrównywać, ale Skye przebija znacznie LOCH NESS urodą i krajobrazami.

Aby obejrzeć wszystko na Isle od Skye i przejść najpiękniejsze jej szlaki trzeba by samej wyspie spędzić tydzień, a przynajmniej 3 dni. Niestety jest tu w sezonie bardzo trudno o nocleg, a ceny dobijają tych w centrum stolicy, czyli są raczej abstrakcyjne dla przeciętnego turysty. Dlatego może się zdarzyć, że tak jak my znajdziecie najbliższy hotel / pensjonat 100km dalej, sam dojazd zajmie więc do początku wyspy 1,5 godziny w jedną stronę. A to niestety ograniczy Was tylko do kilku atrakcji na wyspie.

WYSPA SKYE – MAPA OPISANYCH MIEJSC

• Na NIEBIESKO zaznaczone są miejsce, które udało nam się zobaczyć, relacje z nich i zdjęcia obejrzycie w tym przewodniku
  • Na ŻÓŁTO zaznaczone są pozostałe największe atrakcje wyspy, na które nam niestety nie wystarczyło czasu. Jak sami widzicie, jest po co wracać

THE OLD MAN OF STORR – IKONA SZKOCJI

The Old Man of Storr na wyspie Skye jest uważana przez wszystkich za prawdziwą ikonę i symbol Szkocji, a przez fotografów za najpiękniejszy krajobraz jeśli nie świata, to przynajmniej Wielkiej Brytanii. My zaczęliśmy naszą przygodę z wyspą właśnie od tego miejsca i choć zaczynaliśmy wędrówkę w deszczu, szlak okazał się faktycznie fantastyczny i pełen niesamowitych krajobrazów i formacji skalnych.

• DŁUGOŚĆ SZLAKU – około 6 – 6,5 km (w zależności od wariantu trasy)
  • PRZYKŁADOWY SZLAK (podobny do naszej trasy) – LINK
  • CZAS PRZEJŚCIA – 1,5 do 2 godzin (nam zajęło ponad 2, bo robiliśmy dużo zdjęć)

PARKING PRZY SZLAKU

Znajduje się przy szosie A855 przy samym początku szlaku. Opłata wynosi 5 funtów do 6 godzin, 7 funtów do 12 godzin postoju. Auta dłuższe niż 2 metry, czyli np. campery muszą parkować wzdłuż drogi. Na parkingu są dostępne toalety.

POCZĄTEK SZLAKU

Już od parkingu szlak pnie się mocno do góry, ale też dzięki temu szybko mamy z niego piękne widoki. za otwartymi już w tym miejscu wodami oceanu widać jeszcze kilka szkockich wysp. Całość krajobrazu dopełniają kwitnące tu w lipcu na różowo, znane z naszych góry wierzbówki kiprzyce. Ten odcinek pokonujemy w deszczu, mamy kurtki, ale parasole najlepiej sprawdzają się do robienia zdjęć.

SKALNE FORMACJE

Po około pół godzinie wspinaczki wyrastają przed nami niesamowite skalne formacje. Od tej strony nie przedstawiają się tak jak na zdjęciach te słynne skały the Old Man of Storr. Według legend jest to kciuk olbrzyma, który zamieszkiwał zachodnie wybrzeże Szkocji i skończył swój żywot na wyspie Skye. Skały, które widzimy to ostatnia część jego ciała, która pozostała na powierzchni.

Imię the Old Man of Storr możemy przetłumaczyć jako Stary Człowiek z Storr. Nawiązuje ono do charakterystycznych żłobień skalnych, które od północy wielu osobom przypominają twarz starego człowieka. To niesamowite miejsce na sesje zdjęciowe.

SZLAK NA PUNKT WIDOKOWY

Aby zobaczyć słynny pocztówkowy krajobraz z niesamowitymi skałami, należy po dotarciu pod skalne zbocza skręcić na prawo, czyli na północ.

PLATFORMA WIDOKOWA, CZYLI THE OLD MAN OF STORR W CAŁEJ OKAZAŁOŚCI

To właśnie z tego miejsca zobaczycie najbardziej niesamowity widok. Jego pięknem oczarowani są wszyscy, także producenci filmowi. Słynne skały zobaczycie w filmie Prometeusz (2012).

POWRÓT W STRONĘ SKAŁ I SZLAK DOOKOŁA

Od platformy trzeba wrócić tą samą droga. Można też pójść dalej, bo prowadzi tędy szlak czerwony przez całą wyspę, można też zrobić dużą pętlę, ale my decydujemy się na małą pętelkę wokół skał. Okazuje się ona faktycznie wyjątkowo piękna, a do tego już nie tak bardzo uczęszczana jak główny szlak.

ZEJŚCIE DO PARKINGU

Ostatni odcinek i ostatnie widoki. Teraz już na szczęście bez deszczu, więc możemy na spokojnie przyjrzeć się całej niezwykłej panoramie. Tak, to był faktycznie jeden z piękniejszych widokowo szlaków jakim szliśmy.

LOCH LEATHAN I BRIDE’S VEIL FALLS

Loch Leathan i okolica wodospadu to najlepsze miejsce, aby zatrzymać w drodze powrotnej. Zobaczymy stąd bowiem wznoszące się nad wodami jeziora skały, które chwile temu widzieliśmy z bliska.

Bride’s Veil Falls to inaczej „opadający welon panny młodej” , czyli nazwa pierwszego z wodospadów przy jakim się zatrzymujemy. Wodospad jest faktycznie piękny, znajduje się przy samym parkingu. Można spojrzeć na niego z góry z zatoczki postojowej, ale można też zejść w dół.

KOLOROWE MIASTECZKO PORTREE

Zatrzymujemy się w miasteczku Portree. Przyciąga nas tu wielka chęć wypicia kawy, ale także słynna panorama z kolorowymi domkami. W mieście ciężko o parking, zostawiamy wiec auto kawałek wcześniej w okolicy nie pasującego raczej do tego klimatu drzewa i kierujemy się na południe do zatoczki z której widać słynną pierzeję.

Widok jest faktycznie ciekawy, wzdłuż nabrzeża wybudowano kolorowe kamieniczki. W tle wzgórze z wieżą, a za domami budynek kościoła.

Kościół chwilę później okazuje się pubem An Talla Mòr Eighteen Twenty w którym napijemy się kawy. Trzeba przyznać, że w takiej kawiarni jeszcze nie byłam.

SLIGACHAN – WODOSPAD, MOST I STATUA

Kolejny postój robimy w Sligachan. Zostawiamy auto na małym parkingu i wędrujemy kilkaset metrów dalej do wodospadu. Okolica jest niesamowita, taka dzika, zielona, podkolorowana wrzosem i tylko jeden stary domek wiejski w którym mieści się pensjonat znajduje się obok.

Sligachan Waterfalls jest wyjątkowo malowniczy. Niewielki, niewysoki, ale przypominający nam wodospady Islandii.

Wracamy po auto i przejeżdżamy dosłownie 500 metrów na drugą stronę rzeczki. Tu znajduje się bowiem stary most i górująca nad wszystkim statua – Collie and MacKenzie Statue . Pomnik dwóch niezwykłych alpinistów, którzy wspięli się i sporządzili mapę Czarnego Cuillin.

Posąg otoczony jest spektakularnym krajobrazem z krystalicznie czystą rzeką. W pobliżu znajduje się bezpłatny parking, hotel, bar i browar.

WODOSPAD NA RZECE EAS A’BHRADAIN

Kolejna zatoczka i kolejny malowaniczy wodospad. Tym razem parking znajduje się pod drugiej stronie drogi, trzeba więc uważać na ruchliwą o tej porze roku i dnia szosę. Tuż koło drogi znajduje się kamienny taras widokowy na wodospad Eas a’ Bhradain . Można zejść na dół i warto, bo kamienie w wodzie mają neisamowity rdzawy kolor.

Krajobrazy nadal zachwycają, a co kilometr są jakby kompletnie różne.

KRAJOBRAZY WYSPY SKYE

Jadąc przed wyspę nie sposób zatrzymywać się co chwila, choć krajobrazy są w zasadzie cały czas przepiękne. Oto kilka kadrów wyspy złapanych już w drodze .

KYLEAKIN – MIASTECZKO, ZAMEK I MOST NA WYSPĘ SKYE

MIASTECZKO

Kyleakin jest ostatnim miejscem na wyspie Skye w którym się zatrzymamy. Chcemy spojrzeć jeszcze po raz ostatni na wyspę i okalające ją wody.

ZAMEK MAOL

Caisteal Maol widoczny jest dobrze z molo naprzeciwko. Zamek ten składa się z pozostałości średniowiecznej wieży wznoszącej się na niewielkim wzgórzu. Zbudowany został przez rodzinę MacKinnon w XV wieku i był miejscem spotkania wodzów.

SKYE BRIDGE

Wyspa zachwyca od samego wjazdu na nią, a to za sprawą ogromnego mostu Skye Bridge, który w 1995 roku połączył wyspę ze stałym lądem. Kąt nachylenia mostu jest tak duży, że zjeżdżając z niego ma się wrażenie, że wjedzie się do wody (patrz 2 zdjęcie).

LOCH ALSH I INNER SOUND, CZYLI WODY ZATOKI

To jeszcze krótkie spojrzenie na wody otaczające naszą piękną wyspę. czas na rozstanie z nią. Po wizycie pozostał ogromny niedosyt i żal, ze nie udało się tu na wyspie znaleźć noclegu i tym samym mieć na nią więcej czasu

BAZA NOCLEGOWA NA WYSPIE SKYE

Planując naszą wyprawę po Szkocji miałam nadzieję zaleźć nocleg na wyspie Skye. Okazało się jednak, że wszystko jest już zarezerwowane i zostały tylko bardzo drogie noclegi. Najbliższe miejsce w tym rejonie znaleźliśmy w okolicy jeziora LOCH NESS . I tak trafiliśmy do urokliwego, małego pensjonatu w miejscowości Lewiston – SEILEBOST. Czyściutko, smacznie, sympatycznie i do tego piękny zadbany ogród. Niestety od naszego noclegu, tylko na sam początek wyspy było ponad 100 km, a to oznaczało stratę wielu godzin na sam dojazd, które lepiej było spędzić na wyspie.

W przypadku rezerwacji noclegu odsyłam zawsze do sprawdzonego przez nas i pewnego portalu BOOKING.COM . Korzystając z któregokolwiek linku na mojej stronie możesz rezerwować noclegi z rabatem 15%. Wybierz na mapie poniżej interesującą Cię datę noclegu i rezerwuj :

Booking.com

WIELKA BRYTANIA – PRZEWODNIK >

ANGLIA – PRZEWODNIK >

SZKOCJA – PRZEWODNIK >

IRLANDIA PÓŁNOCNA – PRZEWODNIK >

6 Replies to “WYSPA SKYE : THE OLD MAN OF STORR, WODOSPADY I INNE ATRAKCJE”

1. Pięknie tam! Od zawsze chciałam pojechać do Szkocji. Raz nawet miałam kupiony bilet na samolot, ale zdarzyły się zawirowania zyciowe… I nie pojechałam 🙁 Szkoda. Miło chociaż zobaczyć na zdjęciach 🙂

1. oj to faktycznie, bardzo przykre – życzę, żeby kiedyś się jednak udało tam dotrzeć

2. Jakie piękne scenerie! Kojarzą mi się mocno filmowo, są takie klimatyczne! Widzę, że Szkocja naprawdę potrafi zachwycić, czytałam ten wpis i poprzednie i cóż – podoba mi się