Loch Ness

LOCH NESS I ATRAKCJE DROGI NA SKYE

Loch Ness to piękne, ogromne jezioro rozsławione na cały świat legendą o potworze, Szanse na spotkanie Nessiego raczej do możliwych nie należą, ale za to szanse na piękne widoki i ciekawe miejsca już tak.

Loch Ness jest największym jeziorem słodkowodnym na Wyspach Brytyjskich pod względem objętości. Jezioro ma aż 38 km długości, ale tylko 1,6 km szerokości, jest za to głębokie aż na 16 metrów. Wraz z innym jeziorem, Loch Oich, tworzy Kanał Kaledoński, znajdujący się w obniżeniu tektonicznym zwanym Glen More, czyli Wielka Dolina. Loch Ness nie zamarza na zimę, a średnia temperatura wód jeziora wynosi 5,5 °C.

Loch Ness był naszą bazą wypadową i przystankiem w trasie. Nocowaliśmy tu 2 noce w miejscowości Lewiston mniej więcej w połowie jeziora. Stąd jechaliśmy też na całodzienną wycieczkę na wyspę SKYE.

MAPA OPISANYCH MIEJSC

Jak już wyżej wspomniałam udało nam się przejechać całość jeziora, ale w tym wpisie poczytacie też i zobaczycie miejsca na zachód od Loch Ness, czyli te znajdujące się przy drodze na Wyspę Skye.

INVERNESS – REZERWAT MERKINCH

Zanim dojedziemy do jeziora zatrzymujemy się jeszcze w miejscowości Inverness . Tu na samym jego północnym krańcu znajduje ciekawy rezerwat.

PARKING

Znajduje się przy końcu ulicy wiodącej przez dzielnice mieszkalną > TUTAJ . Jest niewielki, ale wystarczający, najważniejsze że bezpłatny. Nawet gdybyście nie szli dalej, to warto tu podjechać, bo widok na zatokę jest fantastyczny.

SZLAK

Od parkingu prowadzi wzdłuż wybrzeża w kierunku południowo – zachodnim deptak. Idziemy wzdłuż wybrzeża, od lewej naszej strony znajdują się rozlewiska z kładkami.

W pewnym momencie dochodzimy do torów kolejowych. Znajduje się tu urokliwa stacyjka i kolejowy most obrotowy.

Dalej można iść na molo lub w głąb zatoki w stronę miasta. My wybraliśmy pierwszą opcje i zawróciliśmy na parking. Przejście całej pętli od parkingu do zatoki, a następnie powrót do parkingu to około 3 km , link do całości szlaku > TUTAJ

LOCH NESS – ATRAKCJE NAD JEZIOREM

PÓŁNOCNA CZĘŚĆ JEZIORA

No to czas na miejsce, które jest niejako tematem przewodnim tego przewodnika. Zapraszam nad Noch Ness. Nasze pierwsze spotkanie z jeziorem odbywa się późnym popołudniem. Jedziemy zachodnim wybrzeżem i jesteśmy zaskoczeni krajobrazem. Droga, choć blisko wody prowadzi tak, że praktycznie Loch Ness jest kompletnie niewidoczny. Aby zobaczyć jezioro trzeba zatrzymać się na jednym z parkingów i zejść po schodach nad brzeg.

Jest akurat ponuro i zbiera się na deszcz, jezioro nie budzi więc naszego zachwytu. Generalnie czujemy się tu troszkę jak nad Jeziorem Rożnowskim w Polsce. krajobrazy jak żywo przypominają nam tamtejsze.

FALLS OF DIVACH

Zajeżdżamy do naszego pensjonatu w miejscowości Lewistone w połowie drogi wzdłuż jeziora (o nim napiszę poniżej w zakładce „Baza noclegowa”) i aby wykorzystać ostatnie chwile jasności tego dnia idziemy jeszcze na spacer w góry. Dosłownie kawałek dalej zaczyna się bowiem droga wiodąca nas do okolicznych wodospadów.

Można oczywiście bliżej podjechać, ale my już nie chcemy ruszać auta, trzeba troszkę się poruszać. A 5 km od naszego pensjonatu tam i z powrotem to akurat dobry spacer. W pewnym momencie trzeba zejść z drogi, drogowskaz wodospadów wskazuje ścieżkę w dół. Początkowo prowadzi ona wąską ścieżką przez piękny kipiący zielenią las.

I tak dochodzimy do wodospadu. Jest imponujący, niestety oglądanie go jest możliwe tylko z tarasu widokowego, nie ma możliwości zejścia pod lub nad niego.

LOCH NESS – POŁUDNIE

Dopiero 2 dni później udaje nam się zobaczyć jezioro w całej, słonecznej okazałości. Kiedy opuszczamy nasz pensjonat okoliczne góry toną jeszcze w porannej mgle.

Ale jak dojeżdżamy do końca jeziora jest już bajkowo.

ATRAKCJE WOKÓŁ JEZIORA LOCH NESS

Loch Ness nie było naszym celem, mieliśmy zdecydowanie za mało czasu, aby obejrzeć jego atrakcje. Zostawiam więc poniżej listę miejsc wartych odwiedzenia.

LOCH CLUANIE

Jadąc od jeziora Ness w stronę wyspy Skye mijamy kolejne, mniejsze jeziorko. To Loch Cluanie. Na jego końcu znajduje się zapora.

Samo jezioro jest bardzo malownicze z kilkoma wyspami na nim. Robię zdjęcia w drodze, ale nad jeziorem zatrzymujemy się dopiero wracając, gdyż pogoda deszczowa nie pozwala wcześniej na podziwianie widoków.

WODOSPAD RZEKI SHIEL I MOST EAS-NAN-ARM

Jadąc na zachód warto zatrzymać się w zielonej krainie okolicy wodospadu Waterfall River Shiel i znajdującego się obok niego starego kamiennego mostu. Widać po nim jak kiedyś prowadziła tędy droga.

LOCH DUICH

Droga prowadzi prosto na zachód . Widoki są tu oszałamiające, bo góry robią się coraz wyższe, doliny coraz bardziej strome, a brak drzew powoduje, że widoki za oknem są spektakularne. ten odcinek drogi robimy niestety przy kiepskiej pogodzie.

ZAMEK EILEAN DONAN

Eilean Donan Castle to jedno z tych miejsc na trasie przy których nie można się nie zatrzymać. Co prawda na zwiedzanie nie mamy niestety wystarczająco czasu, ale obejrzenie go ze wszystkich stron i tak nas już satysfakcjonuje. Eilean Donan jest uznawany za jeden z najbardziej kultowych wizerunków z jakimi kojarzona jest Szkocja. Położony jest na wyspie w miejscu, w którym spotykają się trzy wielkie jeziora morskie i otoczony przepiękną górską scenerią. To obecnie największa atrakcja szkockiego Highland.

PARKING

Przed zamkiem przy drodze znajduje się duży parking płatny 3 funty. Tuż obok jest duże centrum informacji z kasami, sklepem z pamiątkami i kawiarnią > lokalizacja .

ZWIEDZANIE

• Zamek jest czynny: 10.00 – 15.00 , w miesiącach letni dłużej
  • Bilet wstępu : 12 funtów, 6,5 ulgowy, można z 3 funty kupić bilet tylko na most i teren wokół
  • Aktualności na stronie zamku > LINK

KRÓTKA HISTORIA

Nazwa Eilean Donan, czyli wyspa Donan, pochodzi najprawdopodobniej od irlandzkiego świętego z VI wieku, biskupa Donana, który przybył do Szkocji około 580 roku. Pierwsza ufortyfikowana część została zbudowana na wyspie na początku XIII wieku Miała służyć jako obiekt obronny chroniący ziemie Kintail przed Wikingami, którzy najeżdżali, osiedlali się i kontrolowali większość północnej Szkocji i Wysp Zachodnich do XIII wieku. Na przestrzeni wieków zamek powiększał się i kurczył. Największy zamek stał tu w czasach średniowiecza. Jak większość tego typu obiektów skończył jako ruina. Przez ponad 200 lat ruiny Eilean Donan stały zaniedbane, opuszczone i otwarte na żywioły, dopóki podpułkownik John Macrae-Gilstrap nie kupił wyspy w 1911 roku. Kolejne 20 lat życia poświęcił na odbudowę zamku, przywracając jej dawną świetność. Zamek został odbudowany zgodnie z zachowanym planem wcześniejszych faz i został formalnie ukończony w lipcu 1932 roku.

Warto dodać, że to właśnie tutaj kręcono między innymi „Nieśmiertelnego” (1986 rok) oraz Jamesa Bonda „Świat to za mało” (1999 rok).

OKOLICA ZAMKU

Nie da się ukryć, że cała okolica i krajobrazy tutejszych jezior są przepiękne .

BAZA NOCLEGOWA OKOLICY LOCH NESS

Planując naszą wyprawę po Szkocji miałam nadzieję zaleźć nocleg w pobliżu , lub na wyspie Skye. Okazał się jednak, ze wszystko jest już zarezerwowane i zostały tylko bardzo drogie noclegi. Najbliższe miejsce w tym rejonie znaleźliśmy w okolicy jeziora LOCH NESS . I tak trafiliśmy do urokliwego, małego pensjonatu w miejscowości Inwerness – SEILEBOST. Czyściutko, smacznie, sympatycznie i do tego piękny zadbany ogród.

W przypadku rezerwacji noclegu odsyłam zawsze do sprawdzonego przez nas i pewnego portalu BOOKING.COM . Korzystając z któregokolwiek linku na mojej stronie możesz rezerwować noclegi z rabatem 15%.

Wybierz na mapie poniżej interesującą Cię datę noclegu i rezerwuj :

Booking.com

WIELKA BRYTANIA – PRZEWODNIK >

ANGLIA – PRZEWODNIK >

SZKOCJA – PRZEWODNIK >

IRLANDIA PÓŁNOCNA – PRZEWODNIK >

3 Replies to “LOCH NESS I ATRAKCJE DROGI NA SKYE”

1. Też lubię takie klimaty, miejsce zyskuje wtedy niesamowitą atmosferę. Tutaj jezioro Loch Ness naprawdę zachwyca. Szkocja jest dla mnie takim miejscem owianym mgłą i historią, chciałabym ją kiedyś odwiedzić