Klify Arbroath / Rezerwat Seaton

KLIFY ARBROATH / REZERWAT SEATON

Klify Arbroath to potoczna nazwa Seaton Cliffs Nature Reserve. To obłędny rezerwat ciągnący się wzdłuż wschodniego wybrzeża Szkocji od miasteczka Arbroath do Auchmity.

Klify Arbroath to naszym zdaniem najpiękniejszy ze szlaków tej części Szkocji. Idąc wzdłuż brzegu spotkacie tu spektakularne klify z czerwonego piaskowca z licznymi jaskiniami morskimi, kominami, dziurami i łukami. Tu znajdują się też siedliska wielu gatunków ptaków.

KLIFY ARBROATH – INFORMACJE PRAKTYCZNE

Klify Abroth / Seaton leżą około 2,5 km od centrum Arbroath, na końcu promenady miasa. Tu kończy się droga ogromnym darmowym parkingiem z toaletami. Parking czynny jest całą dobę, ale spacer po zmroku raczej będzie zbyt niebezpieczny.

Od parkingu prowadzi ścieżka wzdłuż brzegu w kierunku północnym. Rezerwat zaczyna się kawałek dalej. Niestety ścieżka nie nadaje się dla wózków, jest ograniczenie dla osób z niepełnosprawnościami. Klify nie są zabezpieczone i łatwo tu o wypadek. Psy są mile widziane, ale muszą być trzymane na smyczy. Na pewno trzeba bardzo uważać na dzieci.

WARIANTY SZLAKÓW – OPCJA TAM I Z POWROTEM

• 1 SZLAK – 3,5 km > TRASA
  • 2 SZLAK – 12,2km > TRASA

My przeszliśmy 1 wariant, wyszło nam około 4,5km. Ponieważ robiliśmy sporo zdjęć i często się zatrzymywaliśmy, to zajęła nam ta wycieczka prawie 1,5 godziny.

KLIFY ARBROATH – POCZĄTEK SZLAKU

Początek szlaku nie jest jeszcze zbyt spektakularny. Za to można się skupić na oglądaniu przyrody. Dużo kwiatów, ptaków i przy odrobinie szczęścia można wypatrzyć delfiny.

PIERWSZA ZATOKA I BUT KONIA

Pierwsze spektakularne skałki w charakterystycznym dla tego rejonu wybrzeża kolorze ceglastym pojawiają się już kilkaset metrów dalej. Tu rzuca się w oczy ciekawa formacja nazywana „HORSE SHOE”.

PIERWSZY ŁUK – UCHO IGIELNE

Łuków na tym wybrzeżu jest dość sporo, niektóre są jednak widoczne tylko od strony wody i ciężko je wypatrzeć. Ten pierwszy jednak jest bardzo dobrze widoczny z każdego miejsca.

SKALNE FORMACJE

Mijamy kolejne niezwykłe części wybrzeża. Na mapie miejsca te oznaczone są nazwami :

• Mermeid’s Kirk – Kościółek Syreny
  • Seamen’s Grave – Grób Marynarza
  • The Crusie – Rejs

Po kształtach ciężko rozpoznać, w której ze skał ktoś widział to, czy coś innego. Niestety na trasie poszczególne miejsca nie są opisane i zaznaczone. Wszystko więc zależy od naszej wyobraźni.

SMUGGLER’S STROLL – NAJWIĘKSZA ZATOKA

I tak docieramy do jednego z piękniejszych miejsc na szlaku. Zatoka oznaczona jest na mapie jako „Smuggler’s Stroll” co oznacza Spacer Przemytników. Nazwa nie do końca zrozumiała. Tak czy inaczej, ma ona kilka charakterystycznych miejsc :

• The Blowhole – czyli Dziura (widać ją z prawej strony)
  • Gullie’s IslandWyspa Gulliego na wlocie do kanionu
  • Dikmond’s DenJaskinia Dikmonda znajdująca się na końcu zatoczki, niewidoczna od strony ścieżki.

SKALNY DOM I KOLEJNE ZATOCZKI

Po dłuższej przewie przy zatoczce idziemy dalej. Teraz mijamy fantastyczne wypłaszczenie zwane Three Storey House, czyli Trzypiętrowy Dom . Kawałek dalej miejsce opisane jako The Cave House , czyli dom w jaskini. Tej jaskini nie widać, za to mijamy kolejne piękne zatoczki.

GŁOWA DIABŁA

I tak przed nami wyrasta charakterystyczna skała w kształcie maczugi . Skała nazwana jest Głową Diabła , obok niej kolejna The Devil’s Dander . Na mapach googla znajdziecie to pod jeszcze inną nazwą : Mace of Hercules.

DIABELSKA SKRZYNKA POCZTOWA

Mijamy teraz kolejne niesamowite skałki z otworem nazwanym wyjątkowo ciekawie – The Devil’s Letterbox.

FOCZA JASKINIA

Ostatnie miejsce przed wielką zatoką, gdzie zakończymy już nasz niesamowity spacer, to kolejne niesamowicie ukształtowane skały.

NIESAMOWITA ZATOKA

Przed nami ostatnia zatoka jaką udaje się zobaczyć. Jest faktycznie nieziemska. Przepiękne czerwone formacje skalne wymieszane z białym piaskiem, zielenią traw wokół, żółtymi polami i błękitem nieba – całość wygląda jak namalowana przez najlepszego artystę. Widać nawet z oddali kolejne formacje skalne o ciekawych nazwach :

• Maidon’s Castle , czyli Zamek Maidona
  • The Three Sisters – Skała Trzech Sióstr
  • Castle Gate – Brama Zamku
  • Music notes, czyli nutki

Tuż za nimi zaczyna się kolejna zatoka, Carlingheugh Bay, którą świetnie z tego miejsca widać. Na końcu zatoki kolejne skały. Jedna z nich to Krzesło Diabła – Devil’s Chair , a obok niej po obu stronach 3 jaskinie : Owcza, Jasna i Ciemna .

PTASI RAJ

Piękne widoki to nie jedyny atut tego miejsca. Spotkaliśmy tu masę kolorowych ptaków, zarówno tych żyjących na wodzie lub w jej pobliżu, jak i tych na lądzie. Podobno kawałek za zatoką do której doszliśmy jeszcze jeszcze kolonia maskonurów, ale te spotkamy jeszcze tego samego dnia, ale w zupełnie innym miejscu.

Och, chciało by się wędrować jeszcze dalej, ale przed nami jeszcze ogromny kawał drogi i mnóstwo miejsc do zobaczenia. Pozostał niedosyt, choć najpiękniejszą część szlaku zobaczyliśmy. Gdyby to był jedyny nasz cel tego dnia , to z pewnością zawędrowalibyśmy do końca.

MIASTECZKO ARBROATH

Dobrą opcją jest zostanie na noc w okolicy . Samo miasteczko w okolicy Klifów jest urokliwe i zasługuje na uwagę. My przejechaliśmy przez nie szybko, bez zatrzymywania się, a szkoda.

BAZA NOCLEGOWA W OKOLICY

Wschodnie wybrzeże Szkocji ma sporą bazę noclegową. My tego dnia nocowaliśmy w miejscowości HAMILTON , a kolejny nocleg był zaplanowany na ABERDEEN , dlatego nie szukaliśmy noclegu w tym rejonie .  W przypadku rezerwacji noclegu odsyłam zawsze do sprawdzonego przez nas i pewnego portalu BOOKING.COM . Korzystając z któregokolwiek linku na mojej stronie możesz rezerwować noclegi z rabatem 15%.

Wybierz na mapie poniżej interesującą Cię datę noclegu i rezerwuj :

Booking.com

WIELKA BRYTANIA – PRZEWODNIK >

ANGLIA – PRZEWODNIK >

SZKOCJA – PRZEWODNIK >

IRLANDIA PÓŁNOCNA – PRZEWODNIK >

8 Replies to “KLIFY ARBROATH / REZERWAT SEATON”

1. Na mojej liście marzen jest Szkocja ,uwielbiam oglądać filmy czy zdjęcia ze Szkocji.klimat,natura zachwyca.dziekuje że pozwoliłaś mi przeżyć tą podróż dzięki wspaniałym zdjęcia i opisie. Pozdrawiam Monika F

2. Zdjęcia to uczta dla oczu, coś niesamowitego. Rewelacyjny opis, jeśli kiedyś wybiorę UK jako kierunek wycieczki na pewno będę pamiętać o tym miejscu.

1. To akurat szkockie klimaty, ale to prawda – zupełnie inne krajobrazy, niż te z którymi kojarzymy dane miejsce