Tai Tam, czyli wschodnia część Wyspy Hongkong to najrzadziej odwiedzany rejon przez turystów. Jeśli ktoś tu w ogóle zagląda to wyłącznie pod słynny budynek mieszkalny Yick Cheong. A tuż za nim zaczyna się ciekawy szlak przez całą wyspę.

Tai Tam to park, a właściwie ogromny areał leśny ze sztucznymi zbiornikami wodnymi zbudowanymi w latach 1883–1917. Zbiorniki te miały kluczowe znaczenie dla rozwoju urbanistycznego miasta. Stałe zaopatrzenie w słodką wodę umożliwiło bowiem rozwój przemysłu. Obszar był na tyle strategiczny, że podczas II wojny światowej stał się polem bitwy, a do dziś można tu odnaleźć bunkry i inne obiekty.

MAPA NASZEGO SZLAKU PRZEZ TAI TAM

DŁUGOŚĆ SZLAKU – 10km

CZAS PRZEJŚCIA – z przerwami około 3 godzin

TRUDNOŚĆ – w zasadzie zerowa, lekkie wzniesienia , jedynie zejście po nierównej, kamienistej ścieżce ( warto ubrać typowo trekkingowe buty)

Inna opcja szlaku dostępna na STRONIE

DZIELNICA QUARRY BAY

Wędrówkę najlepiej zacząć w dzielnicy Quarry Bay do której zajedziemy metrem (dostacji MTR Quarry Bay). Wsiadając z metra natkniemy się na Tong Chong Street – dosłownie „Sugar Refinery Street” po chińsku. Wielkie wieżowce, głównie mieszkalne zastąpiły teraz budynki fabryczne i stosy trzciny cukrowej. Obecnie dzielnica wygląda na wielką „sypialnię”. Tu także znajduje się jeden z najsłynniejszych i najbardziej charakterystycznych budynków Hongkongu.

YIK CHEONG – BUDYNEK MIESZALNY

Dlaczego wśród setek mieszkalnych drapaczy chmur – właśnie ten przyciąga tak licznie turystów z całego świata?

Yik Cheong to część systemu pięciu połączonych ze sobą budynków zwanych „Budynkiem Potworów”. Został zbudowany w 1960 roku. To część projektów budownictwa publicznego z lat 50/60-tych. Wtedy to Hongkong doświadczył boomu ludnościowego, ponieważ fale uchodźców uciekających od politycznego chaosu w Chinach zalały miasto.

Obecnie dla turystów został wydzielony jeden z fragmentów budynku, w drugim jest zakaz wejścia i fotografowania. Tu możemy zobaczyć jak żyją niektórzy mieszkańcy Hongkongu. Na parterze znajdują się małe sklepy i usługi takie jak fryzjer, usługi pralnicze i lokalne sklepy spożywcze. Budynek otacza podwórko od 3 stron. Z czwartej wybudowano w 1995 roku Kornville Tower 2. Ma 50 pięter i jest idealnie zintegrowany z budynkiem potworów.

Ciemna, mroczna i przytłaczająca atmosfera tego miejsca przyciągnęła tu także filmowców. W kompleksie kręcono takie filmy jak : „Transformers” i „Ghost in the Shell”. Fragmenty filmu do obejrzenia TUTAJ .

SZLAK PRZEZ TAI TAM – POCZĄTEK

Szlak zaczyna się dokładnie przy południowo – zachodniej ścianie kompleksu Yik Cheong. Prowadzi wąską asfaltową drogą przez las, a właściwie dżunglę. Brakuje tu tylko małp, są za to dzikie świnie, które co jakiś czas pojawiają się na naszej drodze. Asfalt nie wygląda zachęcająco, spodziewaliśmy się raczej typowo górskiego szlaku. W sumie byłby całkiem fajny, pod warunkiem, że była by tu poprowadzona ścieżka rowerowa, ale jak się okazuje na szlakach tego rejonu jest całkowity zakaz jazdy rowerami! Po kilkuset metrach mijamy dom z czerwonej cegły. Ta dawna rezydencja zbudowana w latach dwudziestych XX wieku była niegdyś siedzibą rafinerii cukru Taikoo. Przez krótki czas była używana przez uchodźców. Obecnie to Centrum Edukacji Bioróżnorodności Woodside.

W strugach deszczu przy lodowatym wietrze dochodzimy do wiaty (jednej z wielu) gdzie zaczyna się krótki szlak na Górę Parkera z pięknym (podobno) punktem widokowym. Na szczyt nie decydujemy się iść. Jesteśmy w chmurach więc widoczność jest prawie zerowa. Chowamy aparaty, chwila przerwy i idziemy dalej na południe.

TAI TAM UPPER DAM – ZAPORA

Upper Dam to pierwsza z zapór jaką widzimy. Niestety deszcz nie przestaje padać , robimy wiec kilka zdjeć telefonami i przechodzimy górą zapory na drugą stronę.

SHEUNG TAM STREAM I MOST MASONRY

Kawałek dalej ukazuje się nam jeden z akweduktów, potem kolejne. Żałujemy, że taka pogoda, bo widoki tu muszą być fantastyczne. Kiedy dochodzimy do Mostu Tai Tam Tuk Reservoir Masonry odbijamy z głównego szlaku.

SZLAK WZDŁUŻ TAI TAM INTERMEDIATE RESERVOIR

Tu w końcu zaczyna się jakaś typowo górska, nierówna ścieżka. Teraz wędrujemy nią aż do końca kolejnego zbiornika wodnego. Przechodzimy przez most (a w zasadzie miniaturowy mostek) o dumnie brzmiącej nazwie Tze Kong Bridge (Repulse Bay Gap) i schodzimy już ostro w dół. Chwilę później zza drzew wyrastają nam pierwsze wieżowce.

REPULSE BAY

Zatoka Repulse jak wszystkie w Hongkongu jest gęsto zaludniona i oczywiście im wyżej, tym lepiej. Schodzimy ulicą na sam dół do plaży.

Przed nami Morze Południowochińskie. O tej porze roku zimne, ale nie wahamy się ściągnąć buty, aby przynajmniej pobrodzić po wodzie . Tak – taki sylwester jest całkiem przyjemny.

Kawa w jednej z kawiarenek znajdujących się w centrum wzdłuż plaży wieńczy nasz pobyt na południu wyspy.

POWRÓT NA PÓŁNOCNE WYBRZEŻE WYSPY HONGKONG

Najprzyjemniejszą opcją powrotu byłby spacer wzdłuż wybrzeża i drogi Island Road. Promenada ciągnie się tu przez kolejną zatoczkę z plażą – Deep Water Bay Beach, aż do Parku Rozrywki – OCEAN PARK  gdzie można albo zostać w parku, albo wsiąść do metra i wrócić.

Niestety właśnie ponownie zaczął padać deszcz, do tego powoli robi się ciemno – decydujemy się więc na powrót autobusem nr. 6.

CZY WARTO ODWIEDZIĆ TAI TAM ?

Nie jest to może największa atrakcja wyspy, jak i całego Hongkongu, ale jeśli będziecie mieć dużo czasu do zagospodarowania – spacer przez środek wyspy będzie idealnym sposobem na odpoczynek od zgiełku miasta.

> PRZEWODNIK PO HONGKONGU >

> HONGKONG KONTYNENTALNY – PRZEWODNIK >

> WYSPA HONGKONG – PRZEWODNIK >

> WYSPA LANTAU – PRZEWODNIK >

4 Replies to “BUDYNEK YIK CHEONG >> TAI TAM >> REPULSE BAY, CZYLI SZLAK PRZEZ WSCHODNIĄ CZĘŚĆ WYSPY HONGKONG”

1. Zderzenie dwóch światów: wieżowce i natura 🙂 Nigdy się nie inetersowałam tym kiedunkiem, chociaż te blokowiska już nie raz w necie widziałam. Też lubię odkrywać świat na nogach 🙂

2. Kolorowe bloki to chyba jedyny widok jaki kojarzy mi się z Hongkongiem 😀 Najlepszy sposób zwiedzania to właśnie pieszo, a nawet się lekko zgubić ^^

3. Super ta część, o której piszesz, zupełnie niespodziewałem się takich widoków, tak blisko Hong Kongu. Zapisuję post i jak będziemy kiedyś lecieć, to na pewno wrócę 🙂

4. Ja jakoś nie jestem przekonana do tego miasta. Myślę, że to jeden z tych przypadków, który albo wchodzi przy pierwszym podaniu, albo trudno przekonać do drugiego podejścia. Spacer super – mój ulubiony sposób zwiedzania. Łazić.