Estonia północno - zachodnia

ESTONIA PÓŁNOCNO – ZACHODNIA

Estonia północno – zachodnia to rezerwaty, klify, piaszczyste plaże, ale także zamki i pałace. To wiele zaskakujących miejsc jakby czekających na odkrycie.

Estonia północno -zachodnia jak i cały kraj to teren idealny dla odkrywców. W przewodnikach nie odnajdziemy zbyt wielu atrakcji, a turystów tu jak na lekarstwo. Taki nieodkryty mały raj nadbałtycki żyjący jakby swoim spokojnym, naturalnym rytmem.

My zawitaliśmy do tych miejsc dosłownie na chwilę, do wielu na zbyt krótko, aby móc o nich wystarczająco opowiedzieć i dużo pokazać. Byliśmy w drodze z Parnawy do Tallina . I gonił nas czas, bo trzeba było oddać auto. Ten przewodnik to tylko mały zarys tego co warto obejrzeć w tej części kraju.

RUMMU – KAMIENIOŁOM I WIĘZIENIE

RAJ DLA ODKRYWCÓW

Kiedy przygotowywałam trasę naszego przejazdu po Estonii trafiłam na informacje o takiej oto atrakcji. Moją uwagę zwróciły niezwykłe zdjęcia z tego miejsca. Szybciutko więc trasa został zmodyfikowana, aby zajrzeć tam, choćby na chwilę. Niestety podczas całego naszego pobytu pogoda nas nie rozpieszczała, a i tego dnia przeżyliśmy z 5 burz z nawałnicami. Gdy więc zajechaliśmy na parking pod Kamieniołomem Rummu nadciągały kolejne chmury. Mieliśmy maksymalnie 15 minut pogody, to troszkę mało, żeby płacić 10 euro od osoby za wejście na teren atrakcji.  Odpuszczamy , mówi się trudno. Zajeżdżamy tylko kamieniołom od tyłu, żeby choć z daleka spojrzeć na to ciekawe miejsce.

A historia kamieniołomu zaczęła się w 1938 roku, kiedy zaczęto wydobywać tutejszy wapień płytowy. Przy wydobyciu pracowali więźniowie. Kamieniołom zaprzestał wydobycia w 1990 roku, więzienie zamknięto w 2012 roku. Wyrobisko kilka lat później zalano wodą i tak powstało tutejsze jezioro. Jeszcze w 2019 miejsce nie było oficjalnie otwarte dla turystów, ale my zastaliśmy budkę z kasą i taką oto tablicą:

A oto galeria zdjęć udostępniona dzięki uprzejmości firmy ADVENTURE SEIKLUSLESKUS CENTER, która aktualnie zajmuje się organizacją wszelkiej maści atrakcji na terenie kamieniołomu. Szczegóły na STRONIE.

A atrakcje jakie na was tu czekają to :

• nurkowanie w jeziorze i starym zatopionym więzieniu
  • nurkowanie z rurką
  • wynajem i pływanie na desce SUP
  • wynajem kajaków
  • wspinanie się na kamieniołom
  • na miejscu znajduje się kawiarnia i jacuzzi

MIEJSCOWOŚĆ KEILA JOA

Przejeżdżamy kolejną nawałnicę, ale zanim dotrzemy do brzegów morza Bałtyckiego zatrzymujemy się w jeszcze jednym niezwykłym miejscu. Tu w malutkiej miejscowości KEILA JOA znajduje się kilka zaskakujących atrakcji :

WODOSPAD KEILA

Wodospad !!! Tak, nie przewidzieliście się. Wysoki na 6 i szeroki na kilkadziesiąt metrów wodospad Keila jest trzecim co do wielkości wodospadem w Estonii, po wodospadach Narva i Jägala. Wodospad Keila znajduje się nad rzeką Keila w hrabstwie Harju, w gminie Keila, w małym miasteczku Keila-Joa.

ZAMEK KEILA-JOA

Wodospad znajduje się jakby u stóp jednego z najlepiej odrestaurowanych dworów w Estonii. Zespół dworski został zbudowany w 1833 roku w stylu neogotyckim. Otoczony jest pięknym zabytkowym parkiem, a z wodospadu Keila roztacza się piękny widok o każdej porze roku.

Obok zamku znajduje się MAŁY DWOREK przekształcony na elegancki hotel z dwoma apartamentami i 14 pokojami typu deluxe oraz Restauracja Schloss Fall znajdująca się na parterze głównego budynku dworu.
Można również odwiedzić muzeum zamkowe i salę wystawową w podziemiach dworu Keila-Joa. Niestety nie dysponowaliśmy tak dużą ilością czasu, aby zwiedzać muzeum.

ELEKTROWNIA WODNA, KOŚCIÓŁEK I POZOSTAŁA ZABUDOWA

Przy wodospadzie Keila znajduje się odrestaurowana elektrownia wodna. Stoi też urokliwy kościółek, niestety nie znalazłam informacji na jego temat. Są też zabudowania gospodarcze przekształcone obecnie na funkcji gastronomiczne. Warto wiedzieć, że zaczyna się tu 3-kilometrowa ścieżka przyrodnicza Keila-Joa Park.

KLIFY TURISALU

Już kilka kilometrów dalej zatrzymujemy się po raz pierwszy na wybrzeżu. Zdjęcia tego nie oddadzą, ale są tu wysokie klify . niestety nie da się do nich dojść od dołu, a drona tym razem ze sobą nie zabraliśmy. roztacza się jednak stąd fantastyczny widok, a słoneczko jak widać w końcu się nad nami lituje.

SUURUPI – LATARNIE MORSKIE, PLAŻE I POMNIK WOLNOŚCI

To ostatnie miejsce jakie w północno – zachodniej Estonii chciałam Wam pokazać. Jesteśmy teraz w północnej części kraju na wybrzeżu Bałtyku. Tu próbujemy odnaleźć kilka ciekawych punktów, które sobie wcześniej zaznaczyłam na mapie, ale nie do wszystkich udaje się dotrze, bo drogi są tu raczej głównie gruntowe i leśne.

FILAR WOLNOŚCI SUURUPI

Nas samym brzegiem odnajdujemy miejsce piknikowe z wznoszącym się na lekkim wzniesieniu pięknym pomnikiem nazwanym Wielki Filar Wolności. Był on jednym z darów imprezy „Republika Estonii 100″ w 2017 roku i przedstawia aspiracje Estończyków do wolności i ich związku z morzem. Kobiecy posąg jest wykonany z drewna osikowego, które spadło na drogę Suurup podczas burzy.

PLAŻA SUURUPI

Poniżej posągu znajduje się urokliwa plaża z małymi skałkami. Kilka kilometrów dalej idąc wzdłuż wybrzeża można nawet dojść do jaskiń , ale nie próbowaliśmy . Jest tu kilka ścieżek i szlaków w które mając czas można by się zapuścić .

DOLNA LATARNIA MORSKA SUURUPI

Do GÓRNEJ latarni nie udaje nam się dojechać, udaje się za to do DOLNEJ. To jak się okazuje jest najstarsza czynna latarnia morska w Europie Północnej. Wewnątrz nie ma podobno do zobaczenia poza widokiem z okna, a wejście za 5 euro jak piszą, zdecydowanie nie jest warte swojej ceny. Wokół znajduje się strefa prywatna, do której wstęp jest zabroniony. I my niestety patrzymy na latarnie przez płot.

Północno – zachodnia Estonia okazała się być o wiele ciekawsza i piękniejsza niż się spodziewaliśmy. Żal nam było tylko ograniczonego czasu jaki mieliśmy na tą część kraju.

BAZA NOCLEGOWA PÓŁNOCNO – ZACHODNIEJ ESTONII

W tej części kraju nie ma rozbudowanej sieci hoteli i ośrodków. Można zanocować w Tallinie i dojechać (wszystko jest w zasięgu kilkudziesięciu kilometrów od stolicy)

Booking.com

>> PRZEWODNIK PO ESTONII

>> TALLIN – PRZEWODNIK

>> TARTU – PRZEWODNIK

>> VILJANDI – PRZEWODNIK

>> PARNAWA – PRZEWODNIK

>> ESTONIA PÓŁNOCNO-ZACHODNIA (ATRAKCJE)

5 Replies to “ESTONIA PÓŁNOCNO – ZACHODNIA”

1. No ta pierwsza atrakcja w kamieniołomach to coś niesamowitego! Musi być ekscytująco!