Półwysep Akamas

PÓŁWYSEP AKAMAS

Półwysep Akamas to wspaniały obszar zachodniego Cypru. Naturalnie piękny, prawie nienaruszony przez działalność człowieka. Jego wyjątkowość to cenny ekosystem, czyli imponująca różnorodność flory i fauny.

Półwysep Akamas to 39 gatunków roślin endemicznych. Żyją tu lisy, węże i inne gady, a także wiele gatunków ptaków wędrownych. Akamas to także ostatnie duże dziewicze plaże . Nie najdziecie tu hoteli i restauracji, a teren upodobały sobie lęgowo żółwie morskie.

My półwysep odwiedziliśmy 3-krotnie . Na początku zaglądając w ciekawe rejony jego południowej części. To właśnie tu znajduje się piękny WĄWÓZ AVAKAS (przewodnik po wąwozie pod linkiem), a także jedna z plaż lęgowych żółwi – LARA BEACH – do której ze względu na zły stan drogi nie dotarliśmy. Kolejna wizyta to północno wschodnia część z Plażą Afrodyty , Wanną i szlakiem Afrodyty. Jak to mówią: „do trzech razy sztuka”, bo właśnie za trzecim razem udało się obejrzeć najpiękniejszą część wybrzeża. O tym wszystkim poczytacie poniżej .

ŁAŹNIE AFRODYTY I OGRÓD BOTANICZNY

Z postacią mitycznej bogini Afrodyty na Cyprze spotkacie się niemalże w każdym jego zakątku. Na półwyspie Akamas także nie mogło jej zabraknąć. Podjeżdżamy na ostatni parking w tej części wyspy i już 50 m dalej znajdujemy bramę wejściową do OGRODU BOTANICZNEGO. Aby dotrzeć do łaźnie należy kierować się wgłąb lądu wąskich chodnikiem. Same Łaźnie Afrodyty nie są zbyt atrakcyjne widokowo. To tak na prawdę małe jeziorko ze źródłem wody w grocie skalnej w zatoce Chrysochou. Kąpiel w źródle jest niestety zabroniona. Przypuszcza się, że dlatego, iż woda ma silne właściwości odmładzające.

Widok taki sobie, ale legenda nadrabia za to miejsce. Akamas, czyli ateński książę, wracając z polowania napił się wody z tego źródła. Objawiła mu się naga Afrodyta i jak się łatwo domyśleć – rozkwitła miłość. Spotykali się przy jeziorku i przy Źródle Miłości (czyli Fontana Amorosa, które obejrzycie w przewodniku poniżej). Zeus zdenerwował się romansami Afrodyty i nakazał jej wracać na Olimp. Akamas pozostał tu ze złamanym sercem tak długo, aż jego imieniem nazwano półwysep.

PÓŁWYSEP AKAMAS – SZLAKI

Na półwyspie zostały wytyczone setki kilometrów szlaków turystycznych . Można je pokonywać wynajętymi dżipami lub quadami (co uważam za mocno kontrowersyjne), rowerami lub pieszo. Niestety dwie ostatnie opcje latem są absolutnie nie do przejścia za względu na nieprawdopodobne wręcz upały jakie tu panują.

Główne szlaki półwyspu :

• Afrodyty – ścieżka młodości i lazurowej wody ) przeszliśmy kawałek – opis poniżej
  • Adonisa – Szlak urody
  • Smigies i kopalnie magnezu

Dla zainteresowanych ( zwiedzających Cypr o innej porze niż lato ) – opis szlaków TUTAJ

Generalnie jeśli planujecie trekkingi w takim miejscu jak Cypr, darujcie sobie wylot latem .

SZLAK AFRODYTY – ŚCIEŻKA MŁODOŚCI

To jedyny szlak na półwyspie jaki spróbowaliśmy przejść. Temperatura przekraczająca 50 stopni w słońcu kazała nam jednak po przejściu około 1,5 km zawrócić. Szlak ten zaczyna się tuż za Łaźniami Afrodyty. Z drogi rozpościerają się fantastyczne widoki na kolejne zatoki i dzikie plaże północnej części półwyspu. Według legendy to właśnie tędy Afrodyta wędrowała po kąpieli i na spotkania z kochankiem.

PLAŻA AFRODYTY

Jak już jesteśmy w tym miejscu, to koniecznie trzeba zajrzeć na PLAŻĘ AFRODYTY. Zejście znajduje się tuż obok Baths Of Aphrodite Restaurant (zdjęcia restauracji z drona poniżej) . Pierwsza część plaży jest zagospodarowana leżaczkami, kawałek dalej jest już całkowicie dziko. Przy plaży z wody wyłaniają się przepiękne skały. Teraz oglądamy jest od strony lądu, kilka dni później od strony wody ( zdjęcia i opis poniżej )

REJS DO BŁĘKITNEJ LAGUNY

PÓŁWYSEP AKAMAS – REJSY

INFORMACJE PRAKTYCZNE

STATKI WYCIECZKOWE

Jak tylko traficie na wyspę, w hotelu lub portach natkniecie się na reklamę rejsów do tzw. BŁĘKITNEJ LAGUNY. To jedna z dzikich zatoczek w północno – zachodniej części półwyspu. Oceny takich rejsów musicie pytać na miejscu , my z tej opcji nie skorzystaliśmy, natomiast spotkaliśmy się na miejscu (w porcie, na morzu i w kolejnych zatoczkach z dużymi statkami wycieczkowymi .

Link do przykładowej całodziennej wycieczki statkiem z Pafos  – TUTAJ

MOTORÓWKA

I tu was zaskoczę ! Cypr to jedno z niewielu pewnie miejsc na świecie, gdzie możecie wypożyczyć motorówkę posiadając wyłącznie prawo jazdy ! Taką opcję oferuje kilka firm stacjonujących w PORCIE LACHTI . My dzień wcześniej telefonicznie zarezerwowaliśmy łajbę na 3 godziny . Firmę BOAT HIRE TRIDENT znajdziecie TUTAJ i na FACEBOOKU .

Aktualny cennik – na STRONIE

ZASADY WYPOŻYCZENIA :

• prawo jazdy
  • przejście krótkiego szkolenia na motorówce (obsługa silnika, nawigacja, kotwica itp.)
  • wyjście z portu odbywa się z pomocą osoby z firmy Trident (zasady wyjaśnione na miejscu)
  • nie wolny wypływać na otwarte morze i po za Cape Arnaoutis (najdalszy przylądek Półwyspu Akamas)
  • rozliczenie paliwa po odbytym rejsie

PORT LACHTI – POCZĄTEK REJSU

Szkolenie ukończone możemy ruszać . Przy pomoście po za portem nasz „trener” zostawia nas samych i dalej musimy sobie radzić na morzu sami.

REJS DO PRZYLĄDKA CAPA ARNAOUTIS

Cape Arnaoutis to najdalszy punkt na Półwyspie Akamas do którego wolno nam dopłynąć . Dalej otwarte morze robi się wzburzone , obawy więc są uzasadnione. przylądek nie jest zbyt spektakularny, nie ma tu wysokich klifów , ani ciekawych zabudowań .

Szybko więc opuszczamy te rejony i wracamy na wschód. Teraz już na spokojnie i robiąc w każdej ciekawej zatoczce przerwę na zrzucenie kotwicy i kąpiel w morzu.

FONTANA AMAROSA

Pierwsza urokliwa zatoczka w której zrzucamy kotwicę to Fontana Amarosa. Związana jak prawie wszystko na półwyspie z imieniem bogini Afrodyty. Tu także dopływają duże statki wycieczkowe, ale zatoka jest na tyle obszerna, że każdy znajdzie miejsce dla siebie i będzie mógł spokojnie popływać w błękitnych wodach .

BŁĘKITNA LAGUNA

Błękitna Laguna to cel wszystkich rejsów . Urokliwa zatoka z turkusową wodą przyciąga tu rzesze turystów. Jest terytorialnie własnością Parku Narodowego pod ścisłym nadzorem UNESCO. My przypływamy tu naszą motorówką 2-krotnie . Pływanie w takiej wodzie to faktycznie czysta przyjemność. Choć nie ukrywam – spodziewaliśmy się tu równie spektakularnych widoków , co na plażach Lefkady , czy Itaki

ZATOKA MANOLIS

Płyniemy dalej na południe . Kolejna zatoczka przyciąga nasz wzrok. Ta jest mała i ciasna, dzięki temu dopływają tu już tylko małe łodzie .

ZATOKA AMFITEATRU I DZIKA PLAŻA

Ostatnie miejsca w jakie dopływamy to Zatoka Amfiteatru i kawałek dalej dzika plaża . Woda nie ma tu już tak turkusowego koloru, ale też jest urokliwie , zwłaszcza z wielka górą w tle .

PLAŻA AFRODYTY OD STRONY WODY

Pokazywałam wam już wyżej Plażę Afrodyty od strony lądu. Teraz ostatnie spojrzenie na nią od strony wody. Teraz dopiero widać jak fantastyczne kształty mają skały , które wystają z wody w tym miejscu .

Niestety, 3 godziny na jakie mieliśmy pożyczoną motorówkę mija ekspresem. Jeszcze tylko oddać łajbę, rozliczyć paliwo , wypić kawę z widokiem na porcik i czas wracać . Tego dnia nasza przygoda z pięknym Cyprem się kończy.

NOCLEGI W OKOLICY PÓŁWYSPU AKAMAS

Na samym półwyspie nocować nie wolno, bo znajduje się tam Park Narodowy. Warto jednak poszukać noclegu w okolicy, będzie to świetna baza wypadowa na rejsy lub szlaki w okolicy.

Booking.com

>>> WANNY ADONISA

>>> GÓRY TROODOS, LAS PAFOS I INNE CIEKAWE MIEJSCA CENTRALNEGO CYPRU

>>> POŁUDNIOWE WYBRZEŻE CYPRU – MIĘDZY PAFOS, A LIMASSOL

5 Replies to “PÓŁWYSEP AKAMAS”

1. Super przydatny wpis, bo wybieram się wkrótce na Cypr 🙂 Jesteś kolejną osobą, która sceptycznie pisze o „łaźniach”, więc chyba nie ma sensu tego odwiedzać. A powiedz, czy da się tam dojechać jakoś bez auta?