Góry Troodos

GÓRY TROODOS, LAS PAFOS I INNE CIEKAWE MIEJSCA CENTRALNEGO CYPRU

Góry Troodos przyciągają turystów i mieszkańców Cypru przez cały rok. To zielone płuca wyspy stanowiące latem odskocznię od upałów, a zimą zaspokajając nawet wielbicieli narciarstwa.

Góry Troodos to największe na Cyprze pasmo górskie. Wznosi się tu najwyższy szczyt wyspy – Góra Olimp. Same góry zaczynają się od zachodu w bajecznym lesie Paphos. Pierwsza cywilizacja przy drodze to ogromny Klasztor Kykkos. Dalej już mniejsze i większe kolorowe miasteczka, klasztory i dziesiątki pięknych szlaków. Można by w samej tej części spędzić cały pobyt na wyspie, ale nawet tzw. szybki przelot wystarczy, aby poznać uroki tego miejsca.

W tym wpisie postanowiłam pokazać Wam oprócz Gór Troodos jeszcze kilka innych ciekawych miejsc centralnego Cypru. Może jadąc wgłąb będziecie chcieli zajrzeć nie tylko w miejsca opisywane w klasycznych przewodnikach, ale także w te mniej znane.

MAPA OPISANYCH MIEJSC

LAS PAFOS

Naszą trasę przez centralną część wyspy zaczynamy od nadmorskiego miasta Pomos. Od tego miejsca niezwykle kręta droga prowadzi nas coraz wyżej w góry. Chwilę później wjeżdżamy w przepiękny rejon górski, ale ze względu na ochronę militarną jest tu zakaz fotografowania. Cóż, mimo pięknych zdjęć nie mogę się nimi z Wami podzielić. Dalej mamy już tylko las, który stanowi dla nas ogromne zaskoczenie. Nigdzie indziej wcześniej nie widzieliśmy tak wielkich połaci lasu pozbawionych jakiejkolwiek cywilizacji. Jedziemy, jedziemy i poza wąską drogą asfaltową nie ma absolutnie nic poza lasem i górami na horyzoncie. Żadnego słupa elektrycznego, żadnej budki pasterskiej, żadnego domu. Kiedy chwilę przed naszym przejazdem pada w tym rejonie deszcz do fascynujących efektów wizualnych dochodzą jeszcze zapachowe. Las zaczyna pachnieć jak najpiękniejsze perfumy świata, otwieramy okna i czujemy się za moment jak odurzeni. Przejazd tą niezwykle dziką i cudowną drogą zajmuje nam ponad 1,5 godziny .

A teraz kilka ciekawostek i informacji na temat lasu:

Las Pafos to las państwowy położony w Górach Troodos i zajmuje powierzchnię aż 70 000 ha. Od 1938 roku jest to stały rezerwat zwierzyny łownej. To las typu śródziemnomorskiego, w którym występują drzewa iglaste, jak sosna Brutia i cedr cypryjski oraz liściaste, takie jak złoty dąb i platan. Żyją tu muflony, czerwone lisy i myszy cypryjskie. Znajdziecie tu także gady i płazów.

KLASZTOR KYKKOS

O klasztorze pisałam w osobnym wpisie – KLASZTORY CYPRU . To pierwsza oznaka cywilizacji na trasie. Od tego momentu rozstajemy się z prawdziwą „dziczą” i wypatrujemy kolejnych atrakcji przy drodze.

GÓRY TROODOS

Droga od teraz staje się troszkę szersza i wygodniejsza. Co wcale nie znaczy, że mniej kręta. Opuszczamy jedne pasma górskie, aby kolejne wyrosły przed naszymi oczami.

GÓRA OLIMP

Droga kieruje nas pod najwyższy szczyt Cypru – Górę Olimp. Jej wysokość nie jest zbyt imponująca, bo 1952 m n.p.m., ale to wystarczy, aby zimą jej zbocza stawały się rajem dla narciarzy. Wybudowano tu bowiem Kurort Troodos – stację narciarską czynną często od stycznia do marca. Sama góra niestety nie jest ciekawa turystycznie. Na szczycie znajduje się baza wojskowa i co oczywiste nie da się niej dojechać. Dostępu do szczytu broni płot. Szkoda, że zniszczono tak piękną górę, mogła być wielką atrakcją turystyczną, ale niestety nie jest .

GÓRY TROODOS NA WSCHÓD OD OLIMPU

Tak jak sam najwyższy szczyt rozczarowuje to na pewno nie można tego powiedzieć o pozostałych szczytach i pasmach górskich. Z przyjemnością zatrzymujemy się co jakiś czas, aby móc spojrzeć w dal na spokojnie. Po drodze jest piękny punkt widokowy oznaczony nazwą : Gerokamina view pointJedziemy przez góry już późnym popołudniem. W rejonie miasta Troodos znajduje się początek kilku bardzo ciekawych szlaków, ale niestety nie mamy już czasu, aby na nie wyruszyć. W planach jest co prawda dojście (mimo późnej pory) do jednego z wodospadów: Caledoni lub Miillomeris, ale ruch w tym rejonie jest ogromny, a brak miejsc do zaparkowania samochodu skutecznie weryfikuje nasze plany. Trudno, nie da się niestety być wszędzie. Opuszczamy Góry Troodos zostawiając za sobą całą masę pięknych miejsc: miasteczek, klasztorów i szlaków, których tym razem nie było nam dane zobaczyć.

GÓRY TROODOS : POŁUDNIOWO – CENTRALNA CZĘŚĆ

W Góry Troodos wracamy ponownie innego dnia, tym razem w jego południowo – centralną część. Od tej strony góry są bardziej suche, ale to jak się okazuje idealne miejsce na plantacje winogron. Na zdjęciach kilka ujęć z drogi E606.

KLASZTOR CHRYSOROYIATISSA

Droga E606 kieruje nas do kolejnego pięknego klasztoru ukrytego w górach. Szczegółowo o samym klasztorze poczytacie tutaj : KLASZTORY CYPRU . Jak się okazuje samo najbliższe otoczenie tego miejsca jest warte uwagi.

MIASTECZKO PANAJA

Tuż za klasztorem znajduje się malutkie miasteczko Panaja, które liczy niecałe 500 mieszkańców. Zatrzymujemy się tu, gdyż wyczytuję informację tym, że w tym miejscu urodził się Makarios III (1913-1977), pierwszy prezydent Cypru. W domu, gdzie przyszedł na świat znajduje się muzeum. Dom odnajdujemy, niestety muzeum zastajemy zamknięte. Oglądamy wiec kilka zaułków miasteczka i ruszamy dalej.

KOŚCIÓŁ ŚWIĘTEGO SOZONTASA / PUNKT WIDOKOWY

Teraz kierujemy się na zachód . U stóp Gór Troodos mamy piękny punkt widokowy przy maleńkim kościółku Św. Sozontasa .

JEZIORO KANNAVIOU

Już spot kościółka mamy okazję spojrzeć na przepiękny zbiornik wodny Kannaviou z zaporą. Jedziemy więc drogą w dół, aby zajrzeć nad turkusowe wody jeziora i spojrzeć na nie z bliska. Miejsce jest faktycznie niezwykle malownicze.

POZOSTAŁE ATRAKCJE GÓR TROODOS

Tak jak już wspomniałam, aby obejrzeć wszystkie ciekawe miejsca, czy przejść najpiękniejsze szlaki, trzeba by poświęcić na sam tylko ten rejon Cypru cały tydzień. Latem do wędrówek i zwiedzania z pewnością zniechęcają upały, choć w górach nie są tak odczuwalne jak na wybrzeżu. Na uwagę na pewno zasługują z pewnością :

• najpiękniejsze miasteczka : polecam zajrzeć do przewodnika TUTAJ
  • najpiękniejsze szlaki : LINK
  • zabytki : LINK

ATRAKCJE CYPRU CENTRALNEGO

MIĘDZY GÓRAMI TROODOS, A POŁUDNIOWYM WYBRZEŻEM

MIASTECZKO KATIKAS

Zwiedzanie ciekawych miejsc centralnego Cypru ponownie zaczynamy od zachodu. Tu w drodze na północ zatrzymaliśmy się w mały miasteczku Katikas. Szukaliśmy uroczego miejsca na kawę, a znaleźliśmy całą miejscowość godną polecania. Tu w samym centrum znajduje się zabytkowy kościółek prawosławny Panaja Ewangelistria z 1870 roku. A godne polecenia miejsce na kawę, czy posiłek to restauracja To Stekki Tou Panai

WANNY ADONISA

Jak już będziecie w tym rejonie Cypru, a będziecie mieli do dyspozycji kilka „wolnych” godzin to zajrzyjcie do Wanien / Łaźni Adonisa. Miejsce to opisałam w osobnym przewodniku – WANNY ADONISA .

KLASZTOR ŚWIĘTEGO NEOFITA

Zwiedzając klasztory nie sposób pominąć jednego z najciekawszych, a za razem najbardziej dostępnych. Szczegółowo o samym klasztorze poczytacie tutaj : KLASZTORY CYPRU .

MIASTECZKO I SKAŁA EPISCOPI

Miejsce do którego pojechaliśmy specjalnie to Skała Episkopi, która nazywana jest przez wielu pisarzy Meteorą Cypryjską. Nie znajdziecie go pewnie w żadnym przewodniku, a szkoda, bo zasługuje na wielka uwagę . Nie sugerujcie się tylko informacją w komentarzach googla, że należy jechać tam po południu. Skały są o tej porze całkowicie w cieniu i nie robią na pewno tak wielkiego wrażenia jak w słońcu. Episkopi przyciąga głównie wspinaczy sportowych oferując drogi wspinaczkowe klasy od 6a do 8b/8c. Skała podobno od zawsze była znana wspinaczom na wyspie.

Episkopi u stóp tych skał to cypryjska wioska zbudowana po zachodniej stronie rzeki Ezousas. Znajduje się 10 km od Pafos i jej największą atrakcją są właśnie te strome wapienne skały, które dominują nad wioską.

Na skale znajduje się kościół św. Ilariona (Agios Ilarion), którego historia sięga 1192 roku, czyli okresu frankońskiego. Zgodnie z tradycją w tym skalistym miejscu święty prowadził ascetyczne życie. Jaskinia, w której mieszkał i zmarł w 371 roku, czuwa nad osadą. We wsi znajduje się również kaplica Archanioła Michała i nowy kościół św. Ilariona.

SKALNY PARK

Ostatnie ciekawe miejsce jakie chciałam wam pokazać w tej części Cypru to ciekawe formacje skalne. Na mapie googla znajdziecie to miejsce pod nazwą Stone Maze Park. Dołem doliny płynie potok, a droga przecina formacje skalne (tego akurat nie ujęłam na zdjęciach, bo były już w cieniu). Zatrzymujemy się za to kawałek dalej aby spojrzeć na dolinę jeszcze w ostatnich promieniach słońca.

ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM FINIKAS

Jednego dnia wracając z Gór Troodos żegnamy słońce nad Jeziorem Finikas. To już co prawda nie w górach, a bliżej wybrzeża, a samo miejsce nie jest zbyt atrakcyjne, ale dołączę tu i ten temat.

>>> PRZEWODNIK PO CYPRZE >>>

>>> WANNY ADONISA

>>> GÓRY TROODOS, LAS PAFOS I INNE CIEKAWE MIEJSCA CENTRALNEGO CYPRU

>>> POŁUDNIOWE WYBRZEŻE CYPRU – MIĘDZY PAFOS, A LIMASSOL

7 Replies to “GÓRY TROODOS, LAS PAFOS I INNE CIEKAWE MIEJSCA CENTRALNEGO CYPRU”

1. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tej Skale Episkopi (Meteorze Cypryjskiej), w ogóle wspinanie na Cyprze to trochę terra incognita. Muszę sobie to zapisać koniecznie 🙂

2. Oookej! Te wanny Adonisa sobie zapisuję, bo o Cyprze myśleliśmy, ale jakoś zweryfikowałam mnóstwo miejsc na Google Maps i zbyt sucho, zbyt mało zielono jak dla nas mi się wydało. Ale ten akwenik jest tak doskonały, że chcę 😀 😀