Mesyna

MESYNA – SYCYLIA

Mesyna, to trzecie co do wielkości miasto Sycylii, które jest też jednym z najczęściej odwiedzanych przez turystów. A to z racji obecności portu na największe liniowce Morza Śródziemnego.

Mesyna to miasto, w którym spędziliśmy kilka dni, gdyż był naszą bazą wypadową do pozostałych miejsc na wyspie. Miałam więc możliwość obejrzenia niemal wszystkich zakątków miasta i zajrzenia niemalże w każdy zaułek. Jest dość ciekawa, ma kilka urokliwych zakątków. Ma jednak też miejsca, które mogą od niego odstraszyć na dobre.

MESYNA – HISTORIA

Miasto założone zostało przez Greków w VIII w. p,n.e. Pierwotna nazwa to ZANKLE – co oznacza kosa – od kształtu zatoki. Jak każde miejsce w regionie przechodziła z rąk do rąk (zdobywali je : Kartagińczycy, rzymianie, Arabowie) .W roku XIV w. statki przeniosły dżumę do Mesyny, która potem rozprzestrzeniła się na całą Europę. Z faktów współczesnej historii – Mesyna została nieomal całkowicie zniszczona przez silne trzęsienie ziemi i tsunami w 1908 roku.  Zginęło wówczas ponad 75 tys. osób.

MESYNA – ZWIEDZANIE

Wiele z zabytków zostało zniszczonych podczas opisywanego wyżej trzęsienia ziemi. Część została odbudowana. Poniżej pokażę wszystko co udało mi się odnaleźć podczas moich wędrówek po mieście .

CYPEL – ZONA FALCATA

Kontakt z Mesyną zaczynamy od wycieczki na cypel. Spodziewaliśmy się tu pięknej promenady, uroczych portów i pięknych plaż, ale to co zastaliśmy przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. W sensie niestety negatywnym. Zrujnowana stara zabudowa poprzemysłowa, jakiś zabytkowa cytadela – w kompletnej ruinie. Walące się , dziurawe nabrzeże, zaśmiecone plaże. Nie da się nawet dojść do połowy cypla – tu zastajemy barykadę w postaci strefy militarnej. Robimy 2 dni później kolejne podejście, licząc, ze idąc w drugą stronę zastaniemy jakieś lepsze plaże. Okazuje się jednak, że ta część miasta wygląda tak samo strasznie. Malownicze morze , piękny widok na włoską Kalabrię i takie zaniedbanie!!!

MESYNA – WZDŁUŻ WYBRZEŻA

Cypel to najgorsza część miasta. Nabrzeże wzdłuż centrum wygląda już troszkę lepiej, choć też ma swoje bolączki (o czym też poczytacie poniżej)

OKOLICE DWORCA KOLEJOWEGO

Opuszczamy cypel i rampą oddzielającą torowisko od Portu Promowego przechodzimy w kierunku północnym.

PORT PROMOWY – WIDOK NA MIASTO

Z portu odpływają między innymi promy LIBERTY LINE  w kierunku Kalabrii i Wysp Liparyjskich. Z tego miejsca roztacza się fantastyczna panorama na miasto i wznoszące się nad nim wzgórza.

OKOLICE HOTELU

Dokładnie w okolicy między centrum , a portem mamy zarezerwowany hotelik Sant’Elia. Polecam go ze względu na faktycznie świetną lokalizację i w miarę rozsądne ceny.

PORT STATKÓW WYCIECZKOWYCH

To właśnie tu – niemal do serca Mesyny dopływają największe liniowce pływające po Morzu Śródziemnym. Stacjonując tu przez tydzień mamy okazję zaobserwować kolejne coraz większe statki – miasta. Kolejne fale turystów „wypływają” z nich tłumnie na miasto, ale kiedy kolos odpływa, w mieście robi się cicho i spokojnie.

PLAC UNII EUROPEJSKIEJ

Mniej więcej naprzeciwko nabrzeża wielkich statków znajduje się Plac Unii Europejskiej /Piazza Unione Europea. Znajduje się przy nim budynek Ratusza / Comune Di Messina. Udało mi się nawet zajrzeć do jego wnętrza. Po lewej stronie stoi pomnik Gaetano Martino, a tuż za nim Monumento ai Caduti. Kawałek dalej znajduje się fontanna – Fontana Senatoria przed wejściem do Muzeum – Mostra Permanente Vara e Giganti.

PARKI, PROMENADA I PORT JACHTOWY

Idąc dalej wzdłuż wybrzeża mijamy budynek Teatru.  Kawałek za nim zaczyna się mały park – Largo dei Marinai Russi z pomnikiem Monumento agli Eroici Marinai Russi – upamiętniające pomoc marynarzy rosyjskich po trzęsieniu ziemi w 1908 roku.

Od tego miejsca wąski chodnik idący wzdłuż drogi i portu oddzielonego płotem zamienia się w końcu w wygodną szeroka promenadę. Dochodzi się nią do portu jachtowego. Naprzeciwko niego znajduje się przepiękna fontanna – Fontana di Nettuno, znajdująca się na tle Prefettura (urzędu władz lokalnych) – Capitello dell’antico monastero di San Placido.

Z tyłu Urzędu znajduje się jeszcze jeden ciekawy obiekt – to kościół – Chiesa S. Giovanni di Malta – S. Placido e Compagni Martiri

I tak dochodzimy do Parku – Passeggiata a Mare. Tu kończy się „oddech” miasta – dalej nie ma już przejścia wzdłuż wybrzeża.

MESYNA – PÓŁNOCNA CZĘŚĆ MIASTA

Pozostając na północy miasta warto zajrzeć w kilka miejsc i w tym rejonie.Niestety trzeba tu przechodzić przez bardzo ruchliwe ulice pamiętając , że kierowcy nam nie ustąpią drogi.

OBIEKTY SAKRALNE

W północnej części miasta znajduje się kilka ciekawych obiektów sakralnych . Są to kolejno :

• Chiesa Santa Maria di Porto Salvo
  • Monastero di Montevergine S. Eustochia Smeralda i okolica
  • Temple Christ the King

PARKI I INNE OBIEKTY

Parki to największa bolączka nie tylko tej części, ale całej Mesyny. Jest ich niewiele, są maleńkie, zaniedbane. Miasto po za małym odcinkiem promenady w zasadzie nie ma kompletnie miejsca na relaks, odpoczynek, czy uprawianie sportu (bieganie, rolki). Nie jest też miastem przyjaznym dla dzieci .

• Park i Villa comunale Giuseppe Mazzini
  • Skwer Edicola Votiva della Madonna della Lettera i okolica
  • Mercato comunale Sant’ Orsola
  • Porta Grazia i pozostałe widoki tej części miasta

MESYNA – CENTRUM

Właściwie ciężko określić granicę ścisłego centrum – jest to więc mój umowny podział. Tu znajdują się bowiem obiekty, które jako pierwsze oglądają pasażerowie wielkich liniowców.

PIAZZA ANTONELLO

Przy placu i jego najbliższej okolicy mamy kilka ciekawych miejsc. To Galleria Vittorio Emanuele III z przepięknym wnętrzem.

Kawałek dalej na południe znajduje się Palazzo Dei Leoni – Città metropolitana Di Messina.

Idąc w górę miniemy skwer z pomnikiem Monumento a San Giovanni Paolo II. Tuż za nim znajduje się ciekawy, choć bardzo zaniedbany obiekt – częściowo w ruinie  – Palazzo del Monte di Pietà i Chiesa Santa Maria della Pieta’ degli Azzurri.

Idąc dalej ulicą Via Sant’Agostino dojdziemy do małego placu / ronda z fontanną Fontana Falconieri. Teraz przez nami dużo schodów zatopionych w zieleni – to Rampa della Colomba. Dojdziemy nimi do kolejnej ciekawej świątyni z fantastycznym widokiem na miasto.

SANKTUARIUM PARROCCHIA

Santuario Parrocchia S.Maria Di Montalto to najlepszy punkt widokowy w mieście. Na pamiątkę wizyty stoi tu ustawiony twarzą do Zatoki Mesyńskiej – papież Jan Paweł II.

Samo sanktuarium, które góruje nad miastem, ma ciekawą fasadę oraz skromne, ale gustowne wnętrze.

Schodząc w dół w południową stronę – mamy wspaniały widok na górujące nad dzielnicą Sanktuarium.

ORATORIO SALESIANO DOMENICO SAVIO

I tak schodami miedzy domkami dojdziemy do Salesiani Istituto San Domenico Savio z Concattedrale del SS. Salvatore. Warto zajrzeć do wnętrza katedry.

UNIWERSYTET W MESYNIE

Zabudowania Uniwersytetu także zasługują na chwile uwagi.

POZOSTAŁE OBIEKTY

• Parrocchia Santa Caterina
  • Chiesa di Santa Maria Alemanna

KATEDRA W MESYNIE I OKOLICA

Katedra i plac przed nią to niezaprzeczalnie serce miasta. Miejsce, które zawsze gromadzi tłumy turystów i nie bez powodu.

PLAC KATEDRALNY

Duomo di Messina pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ufundował Henryk VI w XII wieku. Kilkakrotnie niszczona i niemal w całości odbudowana w XX wieku. Obok katedry wznosi się dzwonnica, która posiada mechanizm zegarowy należący do największych w Europie, a obok niej fontanna z XVI wieku.

WNĘTRZE KATEDRY

We wnętrzu Katedry znajdują się oryginalne rzeźby, XV-wieczna chrzcielnica, figura św. Jana Chrzciciela i kilka grobowców. W katedrze wydzielona jest nawa główna i 2 skrzydła oddzielone przez rzędy 28 kolumn. Niektóre ozdoby są oryginalne, ale część (np. mozaiki) stanowi rekonstrukcję.

KATEDRALNA WIEŻA ZEGAROWA

Wieża zegarowa, która służy równocześnie jako dzwonnica, została wzniesiona w 1933 roku przez firmę ze Strasburga, a mechanizm zegarowy jest jednym z największych i najbardziej skomplikowanych na świecie. Na placu katedralnym każdego dnia około południa zbiera się tłum. Z wieży rozbrzmiewa wtedy „AVE MARIA”,  a wielkie złote figury wielkości nawet czterech metrów przedstawiają zdarzenia z historii miasta, a także sceny biblijne. Z przyjemnością wracałam na plac każdego dnia o tej porze. Na wieżę (za 6 Euro) można wejść. To najlepszy punkt widokowy na całe miasto i zatokę.

WOKÓŁ KATEDRY

Po północnej stronie Katedry znajduje się mały zielony skwer ze Statuą dell’Immacolata Concezione. Z tyłu odnajdziemy Kryptę Santa Maria della Lettera, a plac od tej strony to wykopaliska archeologiczne Rinascita di Colapesce. Od południowej strony za to znajduje się Palazzo Calapaj-d’Alcontres.

OBIEKTY W OKOLICY

W najbliższej okolicy Katedry i Placu Teatralnego znajdziemy jeszcze kilka wartych uwagi obiektów i uroczych ulic . Idąc ulicą Via I Settembre mamy piękny widok na Katedrę, tak dochodzimy do Palazzo Cerruti – Bisazza, za skrzyżowaniem z kolei mamy Quattro fontane – fontanny przyklejone do narożników 2 kamienic. Tuż za placem z fontannami znajduje się Église Annunziata dei Catalani de Messine. Po jego zachodniej stronie znajduje się plac – Piazza SS. Annunziata dei Catalani.

Od północnej strony Katedry odnalazłam ciekawy, niestety zaniedbany i zamknięty obiekt – to Galleria Inps.

MESYNA – POŁUDNIOWA STRONA MIASTA

W południowym kwartale miasta – miedzy Uniwersytetem, a arterią ciągnącą się wzdłuż dworca kolejowego też mamy kilka obiektów wartych uwagi.

OBIEKTY ZABYTKOWE

Tuż za uczelnią znajduje się Chiesa del Carmine, Santuario Parrocchia Santa Maria Del Carmine , a naprzeciwko budynek Sądu – Court of Messina. Idąc w kierunku południowym ulicą Via Porta Imperiale  miniemy kosciłek z uroczą wieżą – Chiesa Santa Maria dello Spirito Santo. Następnie dojdziemy do pomnika – Statua di Sant’Annibale Maria di Francia, a tuż za nim znajdziemy piękną (niestety jak większość kościołów w Mesynie – zamkniętą Bazylikę – Sanctuary Basilica S. Antonio. Idąc od bazyliki na południe dojdziemy do budynku z przepiękną fasadą – to Palazzo Tremi – Palazzo del Gallo.

FORT GONZAGA

Fort znajduje się na szczycie jednaj z gór południowej części miasta. Prowadzą do niego wąskie i strome ulice. Jak się jednak okazuje – teren jest ogrodzony i nie ma żadnej możliwości wejścia nawet w pobliże ruin. Warto jednak było się tu wdrapać, bo rozciąga się stąd kolejna wspaniała panorama miasta.

POZOSTAŁE WIDOKI

PODSUMOWANIE

Pokazałam Mesynę taką jaką ją zobaczyłam. Starałam się dotrzeć do każdego ciekawego punktu. Znalazłam się nawet jednego dnia w jej wschodnim krańcu – pod autostradą, gdzie liczyłam na wejście do jednego z ciekawszych muzeów – Museo Messina nel '900 ( z opisem godzin otwarcia od niedawna ). Zdjęcia tego ostatniego miejsca poniżej. Mesyna ma piękne położenie, fantastyczne widoki na zatokę, ale im bliżej się jej przyjrzymy – tym więcej bolączek miasta zobaczymy. Brak tu jest całkowity terenów do odpoczynku, rekreacji, czy uprawiania sportów. Pewne dzielnice są też niestety niezbyt bezpieczne, wiele razy zawracałam, bo na moje drodze stawały całe grupy (nielegalnie tu pewnie przebywających) przybyszów w Afryki. Wiele obiektów jest zaniedbanych i miasto nie sprawia wrażania zbyt przyjaznego do życia. Ale oczywiście warto ją było zobaczyć i obejrzeć to wszystko co pokazałam .

BAZA NOCLEGOWA W MESYNIE

W Mesynie warto zatrzymać się na dłużej, aby faktycznie poznać to miasto i zobaczyć je o każdej porze dnia, czy wieczorem, kiedy jest najmniej turystów, bo odpływają statki wycieczkowe. Tu polecam skorzystanie z pewnego i sprawdzonego przez nas setki razy portalu Booking.com. Wybierz tylko interesujący Cię termin, znajdź najlepszą opcję noclegu i rezerwuj:

Booking.com

WŁOCHY – PRZEWODNIK PO KRAJU >

SYCYLIA – PRZEWODNIK PO WYSPIE >

WYSPY LIPARYJSKIE >

5 Replies to “MESYNA – SYCYLIA”

1. Kocham Włochy za klimat, malownicze krajobrazy, pyszne jedzenie i architekturę. Byłam z mężem w Rzymie a także w Neapolu, Sorrento i na Capri. Niezapomniane miejsca. Nie chciało się wracać. Planuję jeszcze kiedyś zobaczyć Toskanię. Cudowne strony.
    Kasia Dudziak

2. Włochy zawsze i bez namysłu! Sycylię mam w planie, ale to na kiedyś. Teraz chcę zaatakować Toskanię :).

3. Coś nie mamy szczęścia żeby dotrzeć na Sycylię… Tyle razy już planowałam i się nie udawało. Jak zawsze piękne zdjecia! Pozdrawiam

4. Ewidentnie jest tam co robić. Z tego, co udało Ci się pokazać, wynika, że Mesyna jest całkiem różnorodnym miastem. I w sumie każdy znajdzie tam coś dla siebie 🙂