Bruksela północna

BRUKSELA PÓŁNOCNA I ZACHODNIA

Bruksela północna i zachodnia to miejsca, które powinny znaleźć się na szlaku każdego turysty odwiedzającego stolicę. Tu znajdziemy między innymi Atomium, które choć powstało w 1958 roku nadal zachwyca.

My zawitaliśmy tu całą rodziną w 2016 roku. Bruksela północna jest nadal na naszej mapie nieodkryta. Dużo na niej tzw. białych plam. Z pewnością więc jeśli będzie okazja wpis zostanie uzupełniony.

BRUKSELA PÓŁNOCNA – EXPO-58

Rok 1958 – w Brukseli odbywa się Expo. Z tej okazji powstaje mnóstwo budynków, które do dzisiaj stoją w tej północnej części miasta. Obecnie znajdują się w nich między innymi Centrum Kongresowe i Muzeum Designu. Część budynków nadal pełni swoją pierwotną funkcję, ale największą atrakcją jest tu i pewnie zawsze pozostanie ATOMIUM.

Bruksela północna

ATOMIUM

Ten monumentalny model kryształu żelaza. Powiększony aż 165 miliardów razy, został zbudowany jako symbol ówczesnych naukowych oraz technicznych osiągnięć. Budowla ma 103 m wysokości i waży 2400 ton. Konstrukcja (stal i aluminium) stoi na 3 jednakowych dwunogach i składa się z 9 kul. Kule to atomy połączone ze sobą rurami, w których znajdują się schody ruchome (najdłuższe mają 35 metrów). Każdy z „atomów” ma 18 m średnicy, są więc ogromne. Wjeżdżamy windą do najwyższej kuli, gdzie znajduje się platforma widokowa. To dobry punkt obserwacyjny panoramy Brukseli. Stąd zresztą dostrzegamy największą Katedrę (opis poniżej). W pozostałych „kulkach” znajdują się różne wystawy.

Aktualny cennik i godziny otwarcia na STRONIE ATOMIUM

PARK MINIATUR MINI – EUROPE

Tuż obok Atomium znajduje się Park Miniatur najbardziej znanych obiektów europejskich. Cały park bardzo dobrze widać z platformy widokowej najwyższej kulki. My jednak go nie odwiedzamy, bo wcześniej byliśmy już w kilku tego typu miejscach.Bruksela północna

BRUKSELA PÓŁNOCNA – POZOSTAŁE ATRAKCJE

Z polecanych miejsc tej części miasta i na naszej liście „do odwiedzenia” znajduje się jeszcze :

• ADAM – Brussels Design Museum
  • Park – Ossegempark
  • Szklarnia – Royal Greenhouses of Laeken
  • Pałac – Castle of Laeken i otaczający go park

BRUKSELA ZACHODNIA

Bruksela zachodnia to przede wszystkim dzielnica Molenbeek o nie najlepszej sławie . Zainteresowanych, a nie znających tematu odsyłam na stronę . Na jej skraju znajduje się jedyne miejsce, które w tym rejonie odwiedziliśmy. Jest to za razem miejsce, które jest niejako symbolem zmian jakie się dokonały w stolicy w ostatnich kilkudziesięciu latach.

NARODOWA BAZYLIKA NAJŚWIĘTSZEGO SERCA W BRUKSELI

To największa budowla w stolicy – jej ogromne rozmiary dostrzegliśmy z platformy widokowej Atomium i postanowiliśmy jeszcze tego samego dnia wieczorem do niej podjechać.

Bazylika Najświętszego Serca jest piątym pod względem wielkości kościołem na świecie i największym kościołem w stylu art déco na świecie. 12 października 1905 roku położono kamień węgielny pod budowę, ale budowę ukończono dopiero w 1970 roku. Jest faktycznie ogromna, stoi na wzgórzu otoczona parkiem i widać ją z każdego prawie punktu miasta. Żałuję jednak, że tam pojechaliśmy, bo nic nas tak nie zdołowało jak to miejsce. Tym bardziej , że było już zbyt późno na zwiedzanie, a to co zastaliśmy na miejscu nie napawało optymizmem:

• Park wokół został przerobiony na wielki parking dla okolicy
  • Bazylika zamknięta dla wiernych ( stan na rok 2016 ). Obecnie według strony odbywa się tu jedna msza dziennie, a obiekt można zwiedzać – w tym wieżę. Kiedy tam jednak byliśmy wyglądało wszystko na całkowicie zamknięte.
  • Z jednej strony bazyliki jest wielka imprezownia z kręgielnią, z drugiej toaleta publiczna.

Godziny otwarcia i cennik dostępny na STRONIE