Przewodnik kulinarny

PRZEWODNIK KULINARNY PO LWOWIE

Przewodnik kulinarny, choć nie jest moją domeną to w wypadku Lwowa nie można go pominąć. Bo Lwów to ogromna ilość klimatycznych kawiarni, oryginalnych restauracji i dobrego napitku z konkurencyjnymi cenami nawet dla nas.

Przewodnik kulinarny to nie moja bajka (jak już napisałam we wstępie). Należę bowiem do tych, dla których jedzenie dzieli się na dobre i złe. Dodatkowo jako architekt i projektant wnętrz, na kulinarny przybytek patrzę najczęściej tym właśnie okiem. Postaram się jednak przybliżyć obiektywnie ciekawy dla wszystkich temat.

RESTAURACJA BACZEWSKI

Przy ulicy Szewskiej (na zachód od rynku) znajduje się chyba najbardziej znana i kojarzona z Lwowem restauracja. Słynie ona ze swoich śniadań (do których podają podobno lampkę szampana) . Na śniadania ustawia się tu już od 8 rano długa kolejka ( na zdjęciu poniżej). Warto tu zajrzeć i o innych porach dnia i nocy (restauracja czynna jest 8.00-2.00) . Dania podawane są w bardzo oryginalny sposób ( np. w parującym żelazku ) lub tradycyjnie, ale wyjątkowo pięknie podane. Miejsce warte odwiedzenia głównie ze względu na swój wystrój. Mieliśmy przyjemność jeść w sali, która wyglądała jak wielka oranżeria, albo tajemniczy ogród (dużo żywych kwiatów, przeszklony dach, śpiewające papużki w uroczych klatkach i muzyka na żywo) .

Historia tego miejsca związana jest ściśle z Rodziną Baczewskich Ich Fabryka, otwarta w roku 1782, była pierwszą na świecie fabryką masowej produkcji wódki. W roku 1810 fabryka otrzymała status dostawcy dworu cesarskiego. Restauracja cieszy gości nie tylko wódką Baczewskich, a także wielkim wyborem nalewek własnej produkcji (80 rodzajów).

PSTRĄG CHLEB I WINO

To jedna z wielu restauracji wartych odwiedzenia. Ma duży ogródek letni z widokiem na Stara Synagogę .  Przed restauracją znajduje się także ogromny zegar, a już kawałek dalej czuć zapach świeżego chleba.
My odwiedziliśmy „Pstrąg, Chleb i Wino” wieczorem pierwszego dnia pobytu i tu świętowaliśmy symbolicznie urodziny. Restauracja jest otwarta od 11:00 – 00.00, jest prawie pełna , ale udaje nam się znaleźć jeden duży stół w środku (na szczęście dla nas, bo za chwile ściana wody przegania wszystkich z zewnątrz) . Jesteśmy po obiedzie , zamawiamy więc różnego rodzaju przekąski. Wszystkie sa pyszne i ciekawie podane.

KAWIARNIA MAPA

Jak na kawę i mała przekąskę to do Kawiarni Mapa . To przytulne miejsce oferujące wyśmienitą kawę (ale też i inne dania na śniadanie lub lunch) znajduje się na ulicy Halickiej (tuż obok Kaplicy Boimów) . Zdecydowanie przyjemniejsze i nie mające takiego obłożenia jak inne kawiarnie w okolicy. Czynna 8.00-23.00

MANUFAKTURA KAWY

Kawałek dalej na południe przy tej samej ulicy co Kawiarnia Mapa znajduje się inna urocza kafejka. Czynna bardzo długo od 8.30 -22.00

KAWIARNIA / SKLEP Z HERBATĄ I KAWĄ

Kafejka oznaczona google maps jako Store tea and coffee w głębi placu przy Kościele Piotra i Pawła to miejsce do którego trafiliśmy przez przypadek (chowając się przed ulewnym deszczem) okazała się strzałem w 10. Kafejka prowadzona przez 2 starsze Panie ( chyba bliźniaczki) oferuje najwspanialsze wypieki (samych właścicielek produkcji)

SUPKUL’URA

Jeśli mamy ochotę na „małe co nieco” (a nie na konkretne danie), zwiedzacie akurat południową cześć miasta i nie przeszkadza nam jedzenie na przysłowiowym „kolanie” to możecie wstąpić (tak jak my) do ocenianej bardzo wysoko Supkultury. Dostaniecie tu coś wyjątkowo ciekawego, a mianowicie zupę w naczyniu , które możecie później zjeść . Sama zupa jest wyjątkowo smaczna, a i kubeczek niczego sobie.

CZERWONA WIŚNIA

To miejsce stało się już kultowe, być we Lwowie i nie wstąpić na moment na małą szklaneczkę czerwonej nalewki wiśniowej, to tak jak by nie być w tym mieście. Nalewka jest faktycznie fantastyczna w smaku, a wnętrze baru przyciągnie wzrok każdego przechodnia.

SKLEPY ROSHEN

Pisząc o kulinarnej stronie Lwowa nie sposób pominąć ciekawej sieci sklepów – stanowiącej kolorowy akcent w kilku miejscach miasta ( jest ich na ta chwilę 5) . W środku znajdziemy ręcznie wytwarzane cukierki, ale to bajecznie kolorowe wystawy przyciągają klientów. Sieć sklepów Roshen podbiła już świat, jest największą i najbardziej popularną marką słodyczy na Ukrainie. Wytwórnię założył w 1996 r. obecny prezydent Ukrainy – Petro Poroszenko. Zakłady produkcyjne Roshena mieszczą się w Kijowie oraz w Winnicy. Obowiązkowo należy spróbować tortu Kijowskiego, produkowanego według niezmienionej receptury od 1956 r.

PRZEWODNIK KULINARNY – INNE RESTAURACJE I KAWIARNIE

Nawet będąc 6 dni we Lwowie nie sposób odwiedzić wszystkich ciekawych miejsc i sprawdzić gdzie warto, a gdzie nie . W kilka miejsc tylko zajrzeliśmy (ale nie było miejsc) , koło wielu przechodziliśmy nie raz , o wielu czytałam wcześniej ( szliśmy więc specjalnie, aby obejrzeć ). W kilku miejscach byliśmy, ale nie udało mi się odtworzyć ich położenia.

POD ARSENAŁEM

to jedno z tych miejsc, pod którym czeka długa kolejka, aby dostać się do środka. Oferuje podobno świetne jedzenie (ma bardzo dobre opinie)

DOM LEGEND

Planowaliśmy tu zajrzeć na obiad w pierwszym dniu, ale zrezygnowaliśmy po wejściu. Wnętrza może kiedyś wspaniałe teraz już zniszczone zębem czasu, niezbyt przyjemne zapachy. Widzieliśmy tu jednak sporo klientów – lokal chyba więc nadal cieszy się powodzeniem, bo bardzo pozytywnie jest wciąż oceniany.

LAMPA NAFTOWA

Zabrakło czasu aby tu zajrzeć na posiłek a szkoda, bo restauracja wygląda na bardzo ciekawa i zawsze pełna. Przechodziliśmy koło niej wielokrotnie. Zwracają uwagę dziesiątki lamp naftowych zawieszonych wzdłuż ogródka letniego

TEATR PIWA PRAWDA

Na rynku przyciąga nasza uwagę jeszcze jedna pijalnia . Wzdłuż ścian ciągną się dziesiątki metrów półek pełnych różnego rodzaju piw, sama pijalnia to kilka poziomów dla klientów, a wewnątrz na parterze dodatkowo ogromny sklep oczywiście z piwem i gadżetami producentów.

UCZCIWE MIĘSO

Nie mieliśmy przyjemności wstąpić, ale obok jednej z najładniejszych kamienic na rynku nie da się przejść obojętnie. Jak się reklamują na stronie „to jedyne miejsce we Lwowie i obwodzie Lwowskim, oferuje wyjątkowe dania z mięsa Mangalica, która zawiera lekkostrawny żelazo”.  Jednym z ostatnich właścicieli kamienicy był Jan Kuczyński, sam Prezydent Lwowa. To jedna z najcenniejszych kamienic na Rynku. Budynek ma już ponad 400 lat, a fundamenty, na których stał poprzedni dom mają blisko 500 lat. Otrzymał nazwę «Kamienica z aforyzmami», a wszystkie napisy, które wyeksponowane są w salach restauracji, są oryginalne, odkryte podczas prac wykopaliskowych.

PRZEWODNIK KULINARNY – KLIMAT MIASTA

Lwowskie sklepy i restauracje prześcigają się w przyciąganiu klientów . Kolorowe detale, ciekawe wystawy i dekoracje , historyczne miejsca, rzeźby – wszystko to stanowi o specyficznym klimacie tego miasta. I choć miejscami jest jeszcze bardzo zaniedbane – nie da się go nie polubić.

Lwów ma mnóstwo ciekawych kulinarnie miejsc – zarówno na szybką kawę jak i obiad oraz śniadanie. Zobaczcie propozycje knajpek od Warsztat Podróży.

>>> PRZEWODNIK PO LWOWIE >>>

>>> PRZEWODNIK PO UKRAINIE >>>

7 Replies to “PRZEWODNIK KULINARNY PO LWOWIE”

1. Prawda, ja też zawsze słyszałam, że we Lwowie warto pochodzić po knajpkach. Chyba z tych wszystkich najbardziej mnie zainteresowała Kawiarnia Mapa! Ja generalnie nie za bardzo skupiam się w podróży na restauracjach, tak żeby specjalnie zwracać uwagę na takie miejsca, to nie i najczęściej po fakcie coś tam słyszę, że trzeba było iść zjeść tu czy tam.

1. ha, ha … mam dokładnie to samo – jedzenie jest ostatnia rzecz jaka interesuje mnie w podróży. To zresztą jedyny przewodnik pod tym kątem jaki napisałam, ale może dlatego, że byłam w towarzystwie osób, które kochają jeść ….. no i siła rzeczy „zwiedzaliśmy” wszystkie knajpy …

2. Bardzo fajne miejsca! Ja lubię te czasem iść pochodzić poza stare miasto, tam na bazarach jest jeszcze sporo smaków dawnego Lwowa 😉